Végvonaglás

Az első nagyjátékfilmjét rendező Yaron Zilberman bölcs döntést hozott, amikor a maga írta történetet nem bonyolította túl, hanem színészeire bízta: a pályájuk csúcsán lévő művészek visszafogott, árnyalt alakítást nyújtanak, s apró gesztusokból épülő összjátékuk adja a film savát-borsát. A régóta elfojtott sérelmek, a sokáig halogatott szembenézések, bénító kudarcélmények és állhatatos elköteleződések csendesen, mégis érzékletesen futnak össze ebben a lassú folyású, komor drámában, melyet alapvetően a kitűnő színész-kvartett működtet. Persze előfordul, hogy a vonó sután áll egyikük-másikuk kezében, de annyi baj legyen: nem a próba, hanem az élet számít, annak hétköznapi kisszerűségével, melyet csak ritkán szakít meg egy-egy mámorító, a művészet totalitás-élményét közvetítő pillanat.

Beethoven Op. 131-es, héttételes vonósnégyese márpedig ilyen pillanatokat képes létrehozni. S amíg e film párdarabja, a Dustin Hoffman által rendezett A nagy négyes (Quartet) a fináléra könnyed limonádéba fúl, itt a végső előadás révén – az átélt veszteségeknek, kínoknak, valamint Beethoven zsenijének köszönhetően – katarzis születik. Nem is búcsúkoncert ez, inkább (ahogy az eredeti cím jobban visszaadja) kései, letisztult kvartett.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.