Szeretet az igazságban

A pápa időszerű gazdasági-társadalmi kérdésekről szóló szociális körlevelét – sorrendben a harmadik enciklikáját –idén július 7-én, egy nappal a a világ gazdaságilag legfejlettebb országainak (G8) olaszországi találkozója előtt hozta nyilvánosságra a Szentszék sajtóirodája. A most magyarul is megjelent enciklika javaslatokat és iránymutatást ad a jelenlegi válság megoldására, egyúttal újragondolja és elmélyíti az egyház társadalmi tanításának alapjait.
Az új körlevél XVI. Benedek szándéka szerint VI. Pál pápa Populorum progressio kezdetű, 1967-es enciklikájában felvetett főbb gondolatok – elsősorban az ember teljességére vonatkozó fejlődés eszméjének – folytatása az „igazságban való szeretet fényében”. A lényeget érintő újdonsága azonban a szeretet és az igazság kapcsolatának újragondolása. Különösnek tűnhet, hogy a szociális enciklika nem az igazságosság, hanem az igazság szóval kapcsolta össze a szeretet fogalmát – mondta Erdő Péter bíboros a Caritas in veritate magyar fordításának bemutatóján. – Ennek az a magyarázata, hogy a valóságról való reális ismeret mindennek az alapfeltétele. A parttalan relativizmussal szemben az egyház vallja, hogy a valóság megismerhető – ha nem is teljes egészében. Igaz és objektív ismeretek megszerzésére azonban képesek vagyunk, sőt, ilyen ismeretek alapján működik az életünk – tette hozzá a bíboros. Az enciklika bátorítást ad a mai válságos helyzetben. Bátorít, hogy van megoldás, és közös a felelősségünk, hogy a valóságot megismerve, azon gondolkodva megtaláljuk a kiutat – fogalmazott Erdő Péter.

Beran Ferenc egyetemi docens, a pápai körlevél magyar fordításának lektora a könyvbemutatón részletesen ismertette a hat fejezetből álló enciklika főbb gondolatait. A körlevél címét elemezve kifejtette: a szeretet és az igazság elválaszthatatlan egysége abból ered, hogy mindkettő Istentől kapott meghívás, amelyet ő „helyezett az ember szívébe és elméjébe”. A szeretet olyan belső hajtóerő, amely az örök Szeretettől ered: az egyház társadalmi tanításának „királyi útja”, amely nemcsak a „mikro”, vagyis baráti, családi, kisközösségi kapcsolatokat hatja át, hanem a „makro”, vagyis társadalmi, gazdasági, politikai kapcsolatokat is. Az igazság pedig az a fény, amely értelmet, értéket ad a szeretetnek. „Igazság nélkül a szeretet szentimentalizmusba süpped és üres foglalattá válik, amely önkényesen tölthető meg” – idézte az új körlevelet Beran Ferenc. XVI. Benedek magát a fejlődést is isteni meghívásként értelmezi, amennyiben minden embernek küldetése van ebben a világban, s ekképpen nem csupán jogai, hanem kötelessége és felelőssége is. A Szeretet az igazságban az ember teljes értékű fejlődését szem előtt tartva foglalkozik a világ legégetőbb problémáival is: a gazdasággal, a környezetvédelemmel, a globalizáció jelenségével és a technika helyes értelmezésével. Szemléletmódját meghatározza, hogy alapvetően nem veti el a globalizáció folyamatát, de látva a mostanra kialakult, súlyos problémákat (a válságot, amelynek gyökerét emberképünk torzulásában, az antropológiai válságban ismeri fel a pápa) egy politikai világtekintély létrehozását javasolja. XXIII. János pápától ered a gondolat, hogy az egységesülő világban szükség van egy valódi politikai világtekintélyre, amely képes arra, hogy a világgazdaságot irányítsa, a válság által sújtott gazdaságokat segítse. XVI. Benedek leszögezi, hogy ennek a világtekintélynek a szolidaritás és a szubszidiaritás elvének alkalmazásával kell működnie. Összességében megállapítható, hogy XVI. Benedek pápa szociális enciklikája segítséget nyújt minden ember számára, hogy a környezetében levő társadalmi folyamatokat helyesen tudja értelmezni, irányt mutat, hogy miként kerülje el a veszélyeket, és felismerje azokat a kegyelmi lehetőségeket, amelyek az emberiség teljes értékű fejlődését szolgálják – mondta a körlevél magyar fordításának lektora.

(A Szeretet az igazságban címmel megjelent pápai enciklika már kapható az Új Ember Kiadó könyvesboltjaiban.)

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.