Megkísérteni a lehetetlent

Fábriban 1965-ben merül föl a szöveg megfilmesítésének ötlete. Rónay azonban, naplója tanúsága szerint nem igazán rajongott az ideáért: „Ma Fábri Zoltánnál a filmgyárban. Ünnepélyes, vésztörvényszék jellegű tárgyalás, az asztalon a bűnjellel, az Esti gyors egy példányával. Én akarom-e megcsinálni a forgatókönyvet? Sietve tiltakozom. Egyet még gyorsan kikötök, hogy »R. Gy. regényéből« vagy »alapján« filmre írta X. Y.”

Elkezdődött tehát a munka Rónay nélkül. A forgatókönyvet Szász Péter készítette. A regény friss, 1963-as megjelenésétől két év telt csak el, elevenen élt az irodalmi köztudatban, a kritika egyértelmű elismeréssel szólt róla, és a nagyközönség is kedvezően fogadta. A mű történelmi hátterét a nácizmus és ennek az itthoni borzalmaival való szembenézés, az 1961-es Eichmann-per és annak tanulságai adják.

A négyszáz oldalas, bonyolult cselekményű regényt nem lehet átdolgozás nélkül filmre írni. Fábri és Szász próbál hű maradni Rónay humanista állásfoglalásához: a nácizmus, az embertelen gyilkos rendszer mindent és mindenkit fölfal, elpusztít maga körül. Zsidóként megbélyegzett ártatlan embereket és kommunista ellenállókat gázzal és golyóval gyilkol, de eltöri a gerincét a kollaborálóknak és az egyszerűen csak gyáváknak is – és végül szükségszerű a rendszer pusztulása. Hűek próbálnak maradni, mégis szinte minden ötletük, megoldásuk balul üt ki.

Az eredeti regénycímet Utószezonra változtatják. Az új cím keresése érthető gesztus, hiszen Rónay maga kérte a fönti naplóbejegyzés tanúsága szerint, hogy a forgatókönyv és a film csak a regény alapján készüljön.
De megfelelő cím-e az Utószezon? Van-e, lehet-e utószezonja elévülhetetlen, rettenetes bűnöknek?

A film új szereplőkként vonultat föl öt, feltehetően szárszói nyugdíjas öregurat, akik a cselekmény katalizátoraivá válnak. Megítélésem szerint az ő szerepeltetésük teszi a filmet félresikerültté. Humoros fellépésük, hogy a főhőst, Kerekest egy bizonyos ügy miatt beidéztetik a rendőrségre, szükségszerűen viszi el a filmet a groteszk burleszkrealizmus felé. Fábri tudatosan épít a groteszkre, ami Az Utószezonban a forma látványos megújításaként hathatott. Az Esti gyors is tartalmaz groteszk vonásokat, ezek azonban a regényben fontos funkciót töltenek be: a főhős, pontosabban az antihős, az agyérelmeszesedéstől szenvedő, üldözési mániája és téveszméi miatt rettegő Kerekes patikus árnyalt és hiteles jellemzését szolgálják. Sajnos, a filmbeli groteszk súlytalanítja, néhol egyenesen nevetségessé teszi a halálosan komoly, etikai töltetű cselekményt.

Félresikerült megoldás Holl Péternek, a gyilkos városparancsnoknak börtönbüntetése utáni szerepeltetése, ami az eredeti regényben nem szerepel. Filmbeli megjelenése ismét csak relativizálja a történéseket.
Zavaró, sőt, zavaros a betegségben fiát elvesztő nő beleírása a történetbe. Az alkotók úgy gondolhatták, ez a szál gazdagítja a cselekményt, a film azonban ettől csak érthetetlenebbé vált.

A film minden erénye (kiváló színészi alakítások, mindenekelőtt Tolnay Klári és Zách János katartikusan szép játéka, egy-egy jelenet szuggesztív hatása) ellenére azért válik művészi kudarccá, mert a tagadhatatlan tisztességgel föltett kérdések hamisakká válnak.
Kerekes gyáva árulása annak ellenére, hogy emberek halála követi, mégsem nevezhető tragikus vétségnek, így ő sem válhat tragikus hőssé. Rónay regénye egyértelműen ítél: Kerekes saját démonai hatására az esti gyors kerekei alá veti magát, önmaga ítélkezik tettéről. A filmben ez is groteszk burleszkké válik, miután Kerekes hiába várja másoktól a (felmentő) ítéletet.
A film mintha arra a kérdésre is keresné a választ, hogy összehasonlíthatók-e különböző fajsúlyú szenvedések: emberek faji alapú, tudatos, szervezett kiirtása, egy betegségben elhunyt gyermek halála fölötti fájdalom, a bűntudat miatti gyötrelmek, vagy – ad absurdum – a megérdemelt börtönévek okozta kellemetlenség.

Fábri Zoltán megkísértette a lehetetlent, de az Utószezonba belebukott, mégha azt legkedvesebb filmjének tartotta is. A film minden jó szándéka ellenére is művészi kudarc, nem volt képes megismételni filmvásznon Rónay György írói remeklését.
 

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.