Megtudtuk: Búss Gábor Olivér az után kezdte írni, hogy közlekedési balesetet szenvedett, és lábadozása során amiatt aggódott: esetleg lebénulhat. Vagyis fájdalomból született, és ez hitelessé teszi, a poénjai nem súlytalanok. Már a forgatás alatt is voltak olyan megérzéseink, hogy sikeres lehet a film, mert jóízűen tudtunk egymáson nevetni, és világos volt, hogy mindenki nagyon megtalálta a figuráját. Ám aztán a filmszemlén lehúzták, mint általában a könnyed, szórakoztatni vágyó zsánerfilmeket. A moziban viszont jó sokan megnézték, talán kétszázezren is voltak. Már ez is nagyon bizakodóvá tett bennünket, de az áttörést a DVD megjelenése hozta, vagy legalábbis én akkor vettem észre, hogy valami alaposan megváltozott az utcán. Lépten-nyomon megállítottak, gratuláltak, autogramot kértek. És megtudtam: családok, baráti társaságok jönnek össze, hogy az Üvegtigrist megnézzék, vagyis közösséget teremt, ahogyan közösség volt az alapja is.
Minek tulajdonítja a kivételes sikert? Mit talált el ez a film annyira?
— A nézők megérezték, hogy ez az ő történetünk, a mi történetünk, hogy a buszon, a kocsmában, a munkahelyen naponta találkozhatnak olyan emberekkel, mint az Üvegtigris hősei. Lali, Gaben, Róka, Cingár, Csoki, Sanyi mind köztünk élnek, olyannak szeretjük őket, amilyenek, összetartanak, egymáshoz tartoznak. Ebbe belefér az is, hogy gyakran civakodnak, vagy hogy megpróbálják egymást átvágni. Akármi történik, viszszajárnak a büféhez, mert ott, egymás társaságában érzik jól magukat. Mert nincs jobb, mint közösségben élni.
Hogyan jellemezné Cingárt, az ön karakterét?
— Csendes, háttérbe szorul a többiekhez képest, de közben tartja, erősíti a közösséget. Az a típus, aki nem veteti észre magát különösebben, de azért mindenki örül, hogy ott van. És kedves, bumfordi, ahogyan a szaxofonjával ügyetlenkedik. Van benne valami félszeg értelmiségi beütés.
Milyen nézői véleményeket hall leggyakrabban a filmről?
— Tetszik, hogy mindig mindenki elmondja, neki melyik rész tetszett a legjobban. De olyat soha senki nem mond, hogy valamelyik nem tetszett. Óriási dolog, hogy az Üvegtigris jó néhány mondata közkinccsé vált, beépült a mindennapokba. Az őrségi Viszákon, ahol házam van, és évről évre rendezvényhetet szervezek, múlt nyáron Üvegtigris-napot tartottunk. Eljöttek erre egy Üvegtigris-fanklub tagjai is. Nem ismertem őket, ezért volt bennem némi szorongás, hogy mi lesz, nem vár-e rám kínos viccelődés. Ám fantasztikus értelmiségi férfiakat ismertem meg bennük, akik Üvegtigris-társasjátékot találtak ki, a filmhez kapcsolódó ajándéktárgyakat készítenek, és remek közösséget alkotnak. Vagyis élik a filmet, az üzenet átment.
Milyen az a magyar társadalom, amelyben az Üvegtigris hősei bukdácsolnak, boldogulni próbálnak? És miért szeretik őket annyian, hiszen nem az imponáló sikeresek, hanem az örök vesztesek közé tartoznak.
— Amikor nekik drukkolunk, magunknak drukkolunk. Mert olyan társadalomban élünk, amelyben ma már a leszakadtak és a kétségbeesettek vannak döntő többségben. Csak úgy maradhatunk életben, ha szolidárisak vagyunk egymással, és közösségekben gondolkodunk: közösségeket alkotunk, erősítünk. Ez a leggyakrabban támadott gondolat manapság, mivel a közösség, gondolják sokan, veszélyes az egyénre nézve. Pedig éppen az ellenkezője az igaz: az egyén csak a közösségben lehet igazán erős és szabad. A Duna Tv Szerelmes földrajz sorozatában, a Tündérkertem epizódban hosszabban is beszélek erről. Egyik nagy küldetésemnek a Kárpát-medence őshonos oltott gyümölcsfáinak megmentését tartom, ezért úgynevezett Tündérkertek alapítását szorgalmazom országszerte. Számomra ez is a közösségről és a hagyományról szól: a kultúránkról, a zenénkről, a nyelvről és a hitről, amelyek szilárd oszlopokként engem is megtartanak.