De karácsony másodnapján a fehér pirosra vált, a vér, a szenvedés színére, mert az első keresztény vértanúról, Szent István diakónusról emlékezünk meg. Nem lehetett volna ezt a szentet máskor ünnepelni – kérdezzük –, nem ünneprontás ez, hogy a születés után mindjárt az erőszakos halálról beszélünk? A felvidéki Bártfa városka gótikus templomában van egy középkori szárnyas oltár: Jézus születésének oltára. A középső dombormű a szokásos betlehemi jelenetet ábrázolja, a kép szélén viszont egy-egy gótikus fülkében négy vértanú szobrát látjuk: Szent Borbáláét, Szent Dorottyáét, Szent Katalinét és Antiochiai Szent Margitét. Miért szerepel a karácsonyi öröm mellett a halál? Az alkotó, aki egy teológiai gondolatot örökít meg művén, azt akarja kifejezni, hogy ezért a kis gyermekért, aki szegény körülmények között megszületett Betlehemben, később hajlandók voltak még az életüket is feláldozni emberek. Ez a gyermek egészen rendkívüli hatást váltott ki. Ez a gyermek válaszút elé állította az embereket: vagy mellette, vagy ellene, de dönteni kell az életben.Egyébként ez a gondolat szerepel Lukács evangéliumában is. A gyermek Jézust egyesek köszöntik, mások az életére törnek. Szent János azzal a szomorú megállapítással kezdi evangéliumát, hogy Jézus, az Isten Fia tulajdonába jött, de övéi nem fogadták be. Miért utasították és utasítja el ma is Jézust az emberek egy része? Mert olyan elveket hirdet, amelyek ellenkezni látszanak mindazzal, amit ennek a világnak a bölcsessége jónak tart. Az önző ember, aki mindig csak magára gondol, sosem fogja felfogni, elfogadni Jézus tanítását: nagyobb boldogság adni, mint kapni. Az ököljog elvét valló ember nem tudja felfogni, hogy lehet megbocsátani az ellenem vétőnek, mert ezt a gyengeség jelének tartja. A pusztán külső gazdagságban élő ember nem tudja értékelni a lelki gazdagságot. Szent István napján egy olyan szentet ünneplünk, aki követte Jézus tanítását. Vértanúsága Jézus születéséhez csatolva azt hirdeti: Ha a betlehemi gyermek tanítása valósággá válna, igazi boldogság szállna a világra.