Kettős utazás

Az utazás Áthoszt, a könyv lelőhelyét elhagyva Isztambulban (a Bizánci Birodalom egykori fővárosában) veszi kezdetét, majd a szerző Antiochiába, a Szentírásban is fontos szerepet játszó városba érkezik. Itt már alig él keresztény. Edesszában (ma Urfa) – melynek királya, Abgár a hagyomány szerint még Jézus kereszthalála előtt felvette a kereszténységet – már egyetlen működő keresztény templom sincs. Mor Gabriel IV. századi impozáns szír monostora jelenleg Törökországhoz tartozik. A Kurd Munkáspárt (PKK) és a török hadsereg egyaránt ellenségként tekint a keresztényekre: legyen az akár örmény, akár szír ortodox (szuriáni). Az első világháború elején az oszmán csapatok elvitték a környékről az örményeket. A szuriánik – nesztoriánus keresztények, akik sok igen ősi hagyományt őriznek – megerősített városukba, Ain Wardóba vonultak vissza. Három évig tartották magukat. Jellemző, hogy a török támadókkal együtt harcoltak azok a kurdok is, akiknek napjainkban még a létét is szeretné letagadni a török kormány. A törökök ma is mindent megtesznek a keresztény – leginkább örmény – emlékek megsemmisítéséért. Lerombolják a templomokat, elhordják a köveket. Az egyik helybeli szomorúan jegyzi meg, hogy a nyugati keresztények soha semmit nem tettek a védelmükre.

Szíria, Aleppo. A szír ortodox metropolita meséli, hogy egy vállalkozó kedvű híve nemsokára oszlopra fog telepedni, mint hajdan Oszlopos Szent Simeon. Ha nem bírja, majd leváltják. Szíria a keresztények paradicsoma a Közel- Keleten. Nesztoriánusok, kál – deusok, szír és örmény ortodoxok, palesztin keresztények találtak itt menedéket. (A polgárháború mára alaposan megváltoztatta a helyzetet.)

A kereszténység keleti szülőhelyét bejárva jól látszik, hogy az iszlám milyen sok szállal kapcsolódik hozzá. Nem véletlenül gondolták a bizánciak az iszlám térhódításának kezdetén, hogy ez csupán egy új keresztény eretnekség. Mor Gabrielben még azokat az ősrégi bizánci leborulásokat végzik a liturgián, melyekből az iszlám is meríthetett. Kürrhoszban, egy bizánci toronyban eltemetett szufi szent kegyhelyét őrzik, akinek az alakja egybeolvadt a bibliai Uriáséval. A bizánci alapítású Szeidnajamonostorban Tekla nővér arról beszél, hogy utazása előtt Szíria három űrhajósa is itt imádkozott. Chouf maronita keresztény iskolájában a tanulók kétharmada drúz (síita iszlám közösség). De a drúzok a keresztény templomot is szívesen felkeresik, itt szoktak imádkozni gyermekáldásért.


A keleti keresztények csapdában érzik magukat a nyugati kereszténység és az iszlám között. A szerző azt is megjegyzi, hogy a Nyugat nagyon hamar kitépte saját történelmének sötét lapjait. A felekezeti alapú háborúkról, a vallási kisebbségek üldözéséről ma már senki sem beszél. A XVII. században elmenekült hugenották ugyanakkor rendkívüli vallási türelemmel találkoztak az Oszmán Birodalomban. Bár Moszkhosz csak átutazott a területen, Dalrymple könyvének fontos része a libanoni helyzet leírása is. Az arab–izraeli háború részeként emlegetett libanoni konfliktusok szomorú fejezetei a szabrai és satilai menekülttáborban, keresztény milicisták által elkövetett mészárlások. De a maronita szerzetesek is kivették a részüket a vérengzésekből. A Cédrus Őrei ezt írták zászlajukra: „Minden libanoni kötelessége megölni egy palesztint.” A helyzet bonyolultságát mutatja, hogy a Falange (a leginkább maronita keresztények által támogatott politikai párt) harcolt az örmények és a görög ortodoxok ellen, akik összefogtak a drúzokkal a maroniták ellen. A háború bizonyos szakaszában muszlim harcolt muszlim ellen.

A vallási türelem a bizánci korban sem volt jellemző. Aranyszájú Szent János az V. században szerzeteseket küldött a baalbeki pogány szentély lerombolására. Barszauma szír szerzetes vezetésével – 438-ban – legyilkolták a Jeruzsálembe érkező zsidó zarándokokat. Eudoxia császárné felelősségre akarta vonni őket, de a szerzeteshad azzal fenyegette, hogy megégeti.

Az utazás következő állomása Jeruzsálem. Az óváros lakosságának 52 százaléka volt keresztény 1922-ben, ma 2,5 százalék. Így sajnos a keresztény templomok lassan múzeummá válnak. A bizánci Jeruzsálemből már nem sok maradt, s azt is igyekszik eltüntetni az izraeli hatóság. Régészeik azt akarják bizonyítani, hogy az ókori Izrael és a XIX. századi zsidó bevándorlás között itt senki sem lakott. Izrael „a vallási türelem bajnokaként tünteti fel magát, de az egész ország a keresztény és a muszlim földek elkobzására épült fel” – mondja Naim Ateek, a Szent György anglikán székesegyház kanonokja.

Moszkhosz, aki 578-ban és 607–614 között járt Alexandriában, az igaz hitet hirdette a monofiziták között. Végül a betörő perzsák elől kellett menekülnie. Az ókori Alexandriában élt a világ legnagyobb zsidó népessége. Ma hatvan zsidónál többet nem találunk itt. Moszkhosz idejében nagyszámú szerzetes élt a sivatagban, s néhány évtizede ismét egyre több lakója van a monostoroknak. Ám a VII. században elindult folyamat, úgy tűnik, csak lelassult: a kopt szerzetesek félve beszélnek a szélsőséges iszlám terroristák fenyegetéséről.

„Moszkhosz annak a folyamatnak a kezdetét láthatta, mely napjainkban teljesedik be: a kereszténység hanyatlását szülőhelyén, a Közel-Keleten.” A perzsák támadása, az iszlám megjelenése nem volt más, mint egy kibontakozó tragédia bevezetője.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.