Jobbak voltunk, vagy csak szerencsésebbek?

„A túlerővel szemben, a legszegényebb erőforrásokkal és gyakran félelmetes önfeláldozással néhány elszánt ember megfordította a csendes-óceáni háború menetét. Japán soha többé nem tudott támadólag fellépni” – írta Walter Lord a Hihetetlen győzelem című, népszerű művében. Ennél jobban nem is lehetne összefoglalni a Midway-szigetek mellett 1942. június 4. és 7. között lezajlott tengeri összecsapás eseményeit. E csatáról 1976-ban Jack Smight forgatott már filmet, többek között Charlton Heston és Henry Fonda főszereplésével. Most a katasztrófafilmjeiről ismert Roland Emmerich vállalkozott arra, hogy mozivászonra viszi a történelmi jelentőségű ütközetet.
Ahhoz, hogy filmelemzésünk érthető legyen, néhány szó erejéig ki kell térnünk arra is, mi és hogyan történt e néhány nap alatt. Öt hónappal a Pearl Harbor-i győzelem után Japánt amerikai bombázók támadták meg (Doolittle-rajtaütés). Bár a veszteség igen csekély volt, ez az esemény a császári hadvezetést arra ösztönözte, hogy egyszer és mindenkorra leszámoljon ellenfelével. Némi tanakodás után elhatározták, hogy a Hawaii-szigetektől kétezer kilométer távolságban lévő Midway-szigeteket fogják megtámadni. A tervek szerint Hoszogaja Bosiró tengernagy az Aleut-szigetek ellen indít álcázó akciót, Nagumo Csúicsi tengernagy négy – az Akagi, a Kaga, a Hirjú és a Szórjú – anyahajóból álló csapásmérő ereje megtámadja a szigetet, majd Kondó Nobutake altengernagy végrehajtja az inváziót. Jamamoto Iszoroku tengernagy, főparancsnok csatahajókból álló flottája pedig a közelben várakozik, hogy megsemmisítse a sziget felmentésére odaküldött amerikai hadihajókat.
El is indult a 190 hajó, fedélzetén hétszáz repülőgéppel és százezer emberrel. A bonyolult haditervnek azonban volt egy kockázatos része is. A japán hadvezetés ugyanis abból indult ki, hogy az amerikaiak semmit sem tudnak a szándékaikról. Nem így volt, sőt, az amerikai hírszerzés már májusban meglehetősen pontos információkhoz jutott, ezért egyrészt megerősítették a szigetek védelmét, másrészt útnak indították a maguk – jóval kisebb – flottáját, többek között az Enterprise, a Hornet és a sérült Yorktown hordozókat.
A csata lefolyását némiképp leegyszerűsítve, a Nagumo-dilemmaként emlegetett tényező vált végül sorsdöntővé. A repülőgép-hordozók fedélzete egy kifutópálya, a repülőgépeket ez alatt tartják. A gépek egy kisebb része vadászrepülő – ezek védik a hajókat –, a többségük pedig torpedóvetésre és bombázásra alkalmas gép, attól függően, hogy milyen fegyverzetet rögzítenek rá. A kifutópálya értelemszerűen vagy fogadja a gépeket, vagy harcba küldi őket. Ahhoz pedig idő kell, hogy egy gépre fölszereljék a megfelelő eszközt: a torpedót vagy a bombát. A japán anyahajókról felszálló gépek először a Midway-atollt támadták. Közben az amerikai torpedóvetők – melyekről a japánok azt hitték, hogy mindegyik a szigetekről szállt fel – rátaláltak a japán flottára, többször meg is támadták, ám egyszer sem találták el a hajókat, ráadásul a modern Zero vadászgépek elől szinte esélyük sem volt elmenekülni. Nagumo tengernagy a sikereken felbuzdulva éppen egy második akciót tervezett Midway ellen – a korábban fölszerelt gépek torpedóit is elkezdték bombákra cserélni –, amikor arról értesült, hogy a közelben amerikai hadihajókat láttak. A japán parancsnok tétovázott: vagy folytatja a szigetek ellen készülődő gépek felszerelését, vagy fogadja a támadásból üres üzemanyagtartállyal visszatérő repülőket. Végül az a döntés született, hogy a bevetésekből visszatért gépeket fogadják, majd a hajón lévő repülőket sorban fölszerelik torpedókkal és rombolóbombákkal, így a tengeri és a második szárazföldi támadásra is lesz elég gépük. Ez a választás azonban végzetesnek bizonyult, az Enterprise-ról és a Yorktownról érkező amerikai zuhanóbombázók éppen e művelet közben érték el az anyahajókat, így azok teljesen védtelenek voltak.
Pierre Nora hozta be a köztudatba az emlékezet helye (lieu de mé­moire) kifejezést. Továbbgondolva a francia történész felvetését, egy film is válhat olyan eszközzé, melynek segítségével megőrizzük – és továbbadjuk – egy-egy fontos történelmi fordulat eseményeit. Jack Smight mozija meg is felelt ennek a célnak: két órában elmeséli a csata történetét. A Doolittle-rajtaütés hírével kezdi, ezután sokat foglalkozik az amerikai hírszerzés nehézségeivel, majd azt látjuk, hogy Nimitz admirális miként összpontosítja a csekélyebb amerikai erőket. Emellett a kulcsfontosságú Nagumo-dilemmáról is pontról pontra értesülünk. Smight éppen annyi részletességgel mutatja be a taktikák és a stratégiák alakulását, amennyi még befogadható. Csupán egyetlen mellékszálat varr bele a történet szövetébe: a Charlton Heston által alakított tiszt fia ugyanis éppen egy japán lányba szeret bele. Szerencsénkre a rendező ezt a romantikus fonalat tényleg csupán „díszítésre” használja.
Emmerich – a gyengébbek kedvéért – a kályhától, azaz a háború kitörésétől indul el. A Midway tehát a Pearl Harbor-i támadással kezdődik, majd James Doolittle (Aaron Eckhart) akciójával folytatódik. A hírszerzők tépelődéseiről Emmerich is beszámol, ő is – csakúgy, mint Smight – érdekesnek találja a főnöküket, a házikabátban éjt nappallá téve dolgozó Rochefortot (Brennan Brown). Oldalhajtás itt is van, mégpedig Richard „Dick” Best (Ed Skrein) repülőparancsnok családi élete, ám ez – és az összes hasonló jelenet – valójában csak arra szolgál, hogy még hatásosabb lehessen a harcok csinnadrattája. A film kétségkívül látványos, ám a gyakorlott szem olykor láthat olyan CGI-megoldásokat, melyeket a hasonló látványfilmeknél nem is szoktunk észrevenni. Az 1976-os film sok jelenetét jobb híján műteremben rögzítették, az ütközet bemutatásához azonban eredeti felvételeket használtak. Emmerich filmjén látszik, mennyit fejlődött a technika, így mi is átélhetjük, milyen lehetett egy bombázógépbe préselődve zuhanni az óceánon imbolygó, leginkább egy autópályára hasonlító vasdarab felé.
Mire a midwayi csatához érkezünk, a játékidő nagy része már bizony eltelt. Éppen ezért azokra a fontos döntésekre, amelyek a küzdelem végkimenetelét befolyásolták, nem nagyon lehet kitérni. Egy darabig az itt-ott elhangzó, elejtett megjegyzések pótolják ezt a hiányosságot, ám a végére már erre sem marad energia. Emmerich a valós történet több elemén is úgy lép át, hogy a végére egyáltalán nem áll össze a kép. Mentségére szolgálhat, hogy a cselekmény több részlete viszont megfelel a történelmi hűségnek. Wade McClusky repülőparancsnok (Luke Evans) például tényleg azért találta meg a japán flottát, mert véletlenül meglátta az Arasit. Ez a japán romboló ugyanis a hajóhadtól lemaradva üldözni kezdte a Nautilus amerikai tengeralattjárót, majd teljes gőzzel elindult a többi hajó után. Best fregatthadnagy pedig valóban beteg lett az oxigénpalack hibája miatt.
A Midway színészi játéka egydimenziós. Ez azt jelenti, hogy már a film elején mindenki fölvesz egy arckifejezést, melyet egészen a végig meg is tart. Az Edwin T. Layton hírszerzőtisztet alakító Patrick Wilson állandóan kétségbeesett arcot vág, a Raymond Spruance admirálist megformáló Jake Weber ábrázata pedig olyan, mint aki karót nyelt. Egyedül a Chester W. Nimitz admirálist játszó Woody Harrel­sonnál nem feltétlenül hátrány ez az egyoldalúság, hiszen egy szigorú parancsnok mégsem grimaszolhat csak úgy, kénye-kedve szerint. A filmen végigvonul a McClusky és Best közötti rivalizálás, ami fölösleges kötekedésnek tűnik, már csak azért is, mert végül mind a két repülőtiszt komoly szerepet játszik az amerikai sikerben.
„Jobbak voltunk, mint a japánok, vagy egyszerűen csak szerencsésebbek?” – teszi fel a kérdést az 1976-os változatban Nimitz admirális. A felvetés jogos, hiszen ezúttal a véletlenek – ha egyáltalán vannak ilyenek a történelemben – mind az amerikaiak kezére játszottak. Az is igaz, hogy az amerikai katonák ebben a csatában olyasmit is megtettek – nevezhetjük ezt akár hősiességnek is –, amit később már nem feltétlenül. A hibákról természetesen nem emlékeznek meg a filmek, senki sem beszél például arról, hogy a hordozók semlegesítése után indított, közel négyszáz repülőtámadásból egyetlenegyszer sem sikerült eltalálni a japánok hajóit. Ezen persze nem érdemes csodálkozni, hiszen az ilyen filmek sokkal inkább hasonlítanak egy emlékműre, mint egy történelemórára.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.