Hang-sorok: „Teremtéstörténet” Mahlertől

Sajátos teremtéstörténet ez, melynek elbeszélője egy zordon, kietlen táj kizöldülésétől, virágba borulásától a megváltásig, a mennybéli teljességig kémlel. A hatalmas, közel háromnegyed órás nyitótétel: Pán ébredése, a nyár bevonulása. A „megszelídült” sziklák után a mezei növények mesélnek, majd az erdei állatok: vidámság és rémület kísérte sorsukról. A negyedik tételben az emberen a sor; az altszóló – Nietzsche Zarathustrájának szavaival – álom és ébrenlét küszöbén mereng mélységről, szívfájdalomról, az öröklét titkáról. Az angyalok pedig vigasztalnak. Kedves naivsággal áldott örömre hívnak, a könnyfátyolos, szorongó tekintetet a hatodik, zárótétel apoteózisára irányítják: a legtisztább szeretet tündöklésére. Ez a szerelem nem elsöprő szenvedélyről vall, hanem – a „földi” érzésektől elszakadva – a megérkezésről, a múlhatatlan és kikezdhetetlen boldogságról…

A grandiózus művet ezúttal a Gustav Mahler Ifjúsági Zenekar, Jane Irwin brit mezzoszoprán, a Nemzeti Énekkar Női Kara, és az MR Gyermekkórus adta elő a Művészetek Palotájában, a Hamburgi Staatsoper egykori főzeneigazgatója, Ingo Metzmacher vezényletével.

Sokan vártuk a huszonhat év alatti európai muzsikusokból válogatott együttes felléptét, hiszen 2004-ben, a Zeneakadémián az alapító, Claudio Abbado és az akkori ifjú gárda az évtized egyik legmegindítóbb koncertjével lepte meg a hallgatókat. Mahler IX. szimfóniája bizonyította, hogy olykor egészen közel juthatunk (már itt és most is) a tökéletességhez…

A mostani koncert kicsit más. A hangzás kevésbé egységes, sérülékenyebb az interpretáció, mégis annyira eleven és őszinte, hogy minden esetleges fanyalgást elnémít. Átsüt a mesterségbeli tudás, a dinamizmus, a bizonyítási kedv. A fiatalok lazák, néha összemosolyognak, súgnak valamit egymásnak, vizslatják a publikumot, de a lehető legkomolyabban veszik ki részüket a „társ-alkotásból”. Metzmacher vezénylése furcsa, viszont érthető és eredményes: mozdulatai leginkább vertikálisak, a karmesteri pálcát lefelé tartja, mintha kínai evőpálcikát forgatna; mimikája is beszédes, közvetlen, serkentő…

Mahler szimfóniái mindig élőben hatnak igazán, mert egyetlen „eszköz” sem képes közvetíteni, visszaadni az összetéveszthetetlen mahleri akusztikai élményt: a karikírozott tánczenéket, az eszményi adagiókat, a leheletfinom, ködbe vesző pianókat, melyekre hirtelen vihart vagy földrengést imitáló zenei égszakadás, földindulás borul. Diadalmas fénnyel ragyognak a rezek, a gong tompán felmordul és jeges borzongást keltve sistereg-morajlik a mamutzenekar tombolása felett. A konvertita Mahler humanista, transzcendensre nyitott lírája könnyű, behízelgő, mégsem válik soha üressé, felszínessé. Spirituális erőteréből nehéz szabadulni…

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.