Éjféli zsolozsma

Ő kétnapi zsolozsmát végzett el egyhuzamban: a breviárium aznapra eső részét éjjel tizenegy órától éjfélig mondta, majd a következő napét már éjféltől egy óráig. Ezt persze nem követendő példának szántam. A cím sem erről szól. Hanem arról, hogy a bizánci egyházban valóban létezik az éjféli zsolozsma. Sőt, az ókori egyház idejétől így van ez. A „szüntelenül imádkozzatok” (1Tesz 5,17) szentírási felszólítást megvalósítva már Nagy Szent Bazil (†379) úgy osztja be a napot, hogy háromórás ciklusokban egymást követik a szertartások, s így éjfélre is jut belőlük.


Az éjféli zsolozsma ószövetségi gyökerekkel rendelkezik. Elég csak a folyamatosan történő áldozatbemutatásra gondolni, vagy még inkább a zsoltáros szavára: „Éjfélkor is felkelek, hogy hálát adjak neked igazságos ítéleteidért” (Zsolt 119,62). De újszövetségi alapja is van: „Pál és Szilás éjfélkor imádkoztak és zsoltárt énekelve dicsőítették az Istent” (ApCsel 16,25). A II–III. századból pedig nyomokat találunk arra, hogy – ha nem is terjedt el általánosan, de – egyes keresztények vagy keresztény családok éjfélkor imádságot mondtak. Természetesen a szerzetesség kibontakozásával fejlődhetett ki és terjedhetett el igazán az éjféli istentisztelet, hiszen a szerzetesek azok, akik leginkább meg tudják valósítani életükben a „szüntelen imádságot”.

E szertartás legfőbb gondolata az, hogy figyelmeztessen az ítéleten való számadásra. S mindhárom – hétköznapi, szombati és vasárnapi – változatában így van ez. A zsolozsma végzésének ideje ezt természetesen hozza magával: az éjszaka sötétje az elmúlás gondolatát ébreszti az emberben. Ugyanakkor az evangéliumi tanítás is komoly megfontolásra ad okot: „Virrasszatok, nem tudjátok ugyanis, mikor jön el a ház ura, este-e vagy éjfélkor” (Mk 13,25). A bűnbánati (50.) zsoltár ezt támasztja alá, mint ahogy a leghosszabb (118.) zsoltár szintén ezt teszi, mert a törvény megtartásáról szól. Bűnös állapotban, a parancsokat elvetve nem juthatunk a „jobb oldalra számítók közé”. A szertartás fő éneke az okos szüzek (Mt 25,6–7) követésére buzdít: „Íme, a vőlegény jő éjfélkor, és boldog a szolga, kit virrasztva” talál. A többi tropár is hasonló gondolatot tartalmaz. A csatlakozó imádságokban pedig kérjük Urunkat: „Neked tetszően üdvözíts minket”, mert „éber szívvel és virrasztó elmével”, valamint dicsérettel és dicsőítéssel fordulunk felé. Az éjféli zsolozsma a halottakról való bőséges megemlékezéssel zárul, ami saját elmúlásunkra is emlékeztet.

Az angyalok szüntelen istendicsőítésébe (Iz 6,3) érdemes éjfélkor is bekapcsolódni!

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.