A biblia üzenete

Jézus mennybemenetelének ünnepe jelzi, hogy közeleg a húsvéti időszak lezárása. Ezért is meglepő, hogy még ebben a pillanatban is szól az evangélista olyan tanítványokról, akik „kételkedtek”. Az itt szereplő görög szó – akárcsak a magyar ige – a kettő (disz-) számnévből ered, s az embernek arra az állapotára utal, amikor érzülete, gondolata, meggyőződése kettős. Arról lehet itt szó, hogy az, amit a tizenegy lát (aki halott volt, élőként van közöttük), hasadást okoz bennük: ellene mond minden tapasztalatnak, a természet törvényének, s épp ezért a legradikálisabban hitet követel – vagyis olyan bizonyosságot, ami egy korábban nem látottra, az értelmet meghaladóra vonatkozik (vö. Zsid 11,1). A Feltámadottal való találkozás ezért mindig egyszerre kinyilatkoztatás (Isten valós önmegmutatkozása, feltárulkozása) és hitpróba (emberi válaszra váró isteni kezdeményezés). Így volt ez húsvétvasárnap reggelén, Emmausz felé az országúton, Tamás történetében – s így van ez a megtestesült Fiú utolsó földi lépéseinél is. Ehhez pedig hozzátehetjük: így éljük meg ezt mi is, minden korok keresztényei, akik a feltámadás húsvéti hitével a saját életünk körülményei, adottságai között találkozunk. Az Élet győzelmébe és erejébe vetett hitünk mindig törést mutat az e világi dolgokkal, a kézzel­fogható tapasztalattal szemben. De éppen ebben a kétfelé szakadásban mutatkozik meg a hívés igazi lényege: most a rosszat látod – bízol-e a jó győzelmében? Szembesülsz az emberi bűnnel – kitartasz-e az isteni irgalom megvallása mellett? Időbeliséget, mulandóságot, öregedést, betegséget s gyengeséget tapasztalsz önmagadban, szeretteidben – kimondod-e a nagy „ámen”-t (úgy van!), igent az életre?
Ennek a belső emberi feszültségnek a feldolgozása azért elengedhetetlen, mert másképpen nem leljük fel a búcsúzó Jézus szavainak igazi értelmét: „Én kaptam meg minden hatalmat az égen és a földön.” Olyan tény ez, amely egyszersmind végső ígéret. A ma még Istentől távolinak tűnő valóság közel kerülhet Jézusban (vö. Ef 2,13). Krisztus győzelmét hinni kell, s remélni abban, minden emberi remény(telenség) ellenére is (ld. Róm 4,18). Csak­is így tudunk eleget tenni a küldetésnek, melynek értelmében minden nemzetet az Úr tanítványává kell tenni. Hisz a tanítványság nem más, mint hogy „a hittel Krisztus lakik szívünkben, s gyökeret verünk és alapot vetünk a szeretetben” (vö. Ef 3,17). Ez pedig azt jelenti, hogy meglátjuk a láthatatlant: „Megismerjük Krisztusnak minden értelmet meghaladó szeretetét, és betelünk az Isten egész teljességével” (uo. v. 19).

 

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.