Egyházi világzene

Ezek közé tartozik a már régóta zenélő Olgyay Hangok bő egy éve megjelent legújabb lemeze, az Aki bennem hisz. Olgyay Gábor csemői zeneszerző merész: mindössze negyvenöt percben próbál érvényes mondanivalót közvetíteni, és ez sikerül is neki. Az album két nagyobb összeállítása közül először a Reneszánsz lep meg minket, hiszen nyolc hagyományos, mindennapi használatuk során kissé elkopott népének születik újjá értő hangszerelésben, kamarazenei érzékenységgel és megkapó eleganciával. A lemez „B oldalát” betöltő Szolid rekviem pedig kortárs világzenéhez közelítő liturgikus muzsika. Gondosan kimunkált, letisztult tételeit hallgatva csendesen elgondolkodunk róla, mit tart hitünk életről és halálról.

A saját megnevezését is kereső, jobb híján „hazai keresztény könnyűzenének” hívott műfaj kevéssé ismert képviselője a Szentendrén élő és alkotó Máriáss Péter. Lassú sorban megjelenő albumainak legújabbja, a múlt év végén kiadott, Az az asszony Mária című lemez nem is elsősorban tartalmában, inkább megvalósításában hoz újat. Az archaikus népi imádságokat és népzenei ihletésű dallamokat küldetéses állhatatossággal ötvöző szerző muzsikája egyedülálló kincs, melyben kiválóan erősíti egymást az ősi egyszerűség megrázó ereje és a népi hangszereken előadott improvizációs betétek világzenei szemlélete. A felvétel minősége, illetve a közreműködő zenészek produkciója méltó a dalokhoz, különleges élménnyel ajándékozza meg a hallgatót.

Olgyay Gábor és Máriáss Péter albuma nem csak értékmentés, értékmegújítás is: igazi lélekfrissítő muzsika, mely csattanós művészi választ ad a világzene divatjától talán joggal idegenkedőknek. Mi több, kortárs egyházzenénk számára is izgalmas ösvényt mutat, hogy múzeumi bezárkózás és magasművészeti pökhendiség helyett valóban korunk emberének hitét énekelje meg.

 

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .