Lélektani táncbravúr

Mi a titka? Mitől „jobb”? Miért emelkedik ki a népszerű cselekményes balettek sorából? Mindenekelőtt a lényegmegragadás zenei és testbeszédi tökéletessége miatt. Igen, ez a darab sajátos szabályrendszerében, műfajában tökéletes.

Prévost abbé frivol, a maga korában (1730 körül) merész témájú regényének címszereplője, Manon Lescaut – az ártatlanság és a romlottság érzékeny „elegye”, aki a gazdagság, a luxuslét és a valódi érzelmek vonzása között őrlődik – irodalmi, majd zenei toposszá vált. Az örök emberiről szól, de problémafelvetése ma tán még aktuálisabb, mint amikor a sokat tapasztalt abbé író papírra vetette elbeszélését. Később a humanista Puccini, a „részvét komponistája” kellett ahhoz, hogy 1893-ban bemutatott operájával – Massenet korábbi Manonjának (1884) népszerűségét elhalványítva – a szánalmon túl szerethetővé is tegye az el-elbukó, érzelmileg instabil ifjú lány figuráját.

Az őszintén és mélyen hívő Massenet – a XIX. századvég és a századforduló kordivatjának engedve – operáiban (illetve oratóriumaiban, kantátáiban is) előszeretettel foglalkozott túlfűtött, elbukó – máskor felmagasztosuló – nőkkel (Éva, Mária Magdolna, Thaïs, Heródiás, Cleopatra…). Kiváltképpen érdekelte test és lélek, ösztönlét és szentség „külső és belső” konfliktusa. Neki köszönhetjük a zeneirodalom egyik legcsodálatosabb transzformációját, a Thaïs „mértani” középpontjába helyezett Meditációt. Az alexandriai kurtizán a fülledt, „álmatlan” egyiptomi éjszakában szembenéz önmagával. Nincs szózat, prédikáció, életgyónás, csak egy – a zenekar, illetve a kórus szöveg nélküli kíséretével elhangzó, szinte földöntúli – hegedűszóló. Vissza-visszatérő, megtisztító gondolat, amikor Thaïst „csöndesen és váratlanul átöleli az Isten”. A Meditáció a fordulat, a kegyelem pillanata, a szentté válás belső útja öt percbe sűrítve.


Visszatérve a Manonra: ami az operaszínpadon Massenetnak még nem egészen meggyőzően sikerült, azt – őt felhasználva – MacMillan valóra tudta váltani balettjében. A táncjátéknak nincs köze az operához, még idézet szintjén sem tűnnek fel belőle motívumok. Leighton Lucas és Hilda Gaunt Massenet egyéb – nagyobbrészt alig ismert – műveiből állította össze és hangszerelte meg a balett koherens zenei anyagát. A partitúra negyvennyolc száma operák (Ariane, Bacchus, Cid, Cléopâtre, Don Quijote, Esclarmonde, Grisélidis, Hamupipőke, Lahore királya, A navarrai lány, Sapho, Thaïs, Thérèse) és kantáták (Éva, A Szűz) részleteiből állt össze; beledolgoztak három zenekari szvitet, az Il pleuvait, illetve a Crépuscule című dalok átiratát, valamint Massenet szívszaggató Elégiáját, amely – kiemelt „vezérmotívumként” – három változatban tér vissza a balettben.

MacMillan nem egészen kétórás táncjátéka három felvonás; hét – kezdetben a humort sem nélkülöző – filmszerűen pergő drámai jelenet. Manon és Des Grieux lovag hányatott sorsát-útját követi „térben és időben”, a találkozás pillanatától, a Párizs melletti vendégfogadó udvarától a nélkülözés és a pompa helyszínein át a New Orleansi büntetőtelepig, majd a louisianai mocsárvilágban bekövetkező végig, az utolsó, lázas fellobbanásig.

A balett hatásmechanizmusának sikere egyrészt abban rejlik, hogy Massenet mindig tetszetős, kissé idealizáló zenéje, lágyan hullámzó, melankolikus, lefelé hanyatló dallamai Des Grieux szelíden szenvedélyes udvarlásától világossá teszik, hogy a pár naiv reményekkel induló, aztán megaláztatásokkal teli közös története nem érhet jó véget. Persze nemcsak e lényegesre „emlékeztető” (olykor a végletekig felizzó, hátborzongatóan hatásos) zene kelt „szimpátiát”, MacMillan virtuóz, káprázatosan részletgazdag koreográfiájának sokatmondása szinte azonnal személyes ismerőseinkké teszi a szereplőket. Sir Kenneth bizonyítja – amit a legtöbben tán el sem akarunk hinni –, hogy a tánc, a mozdulat és a testbeszéd tényleg képes (majdnem) mindent elmondani. Manon és Des Grieux különböző „hátterű” és érzelmi telítettségű kettősei már önmagukban árnyalt lélektani bravúrok, a zárójelenet pedig olyan összegzés, amely nemcsak életről és halálról szól, hanem egy különleges műfaj megdicsőüléséről is.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.