Sokan idegenkednek az ikonoktól, mert egyformáknak tartják őket, és mert festésük módját szigorú szabályok határozzák meg. Volt egy francia régész, aki úgy vélte, a rengeteg szabály teljesen megöli az alkotói kreativitást, és az ikonfestőt a teológus rabszolgájává teszi. Ám aztán Volosin, aki költő és festő is volt, rendet tett ebben a kérdésben. Rámutatott ugyanis, hogy az ikon nem kivétel: az élet legkülönbözőbb területein szintén sok-sok szabálynak kell megfelelni. Például a költészetben is. Vegyük a szonettet. A formailag legkötöttebb, mégis a legszubjektívebb műfaj. Vagyis a rá vonatkozó szabályok nemhogy akadályoznák, hanem éppen hogy segítik a költőt érzéseinek kifejezésében. Ugyanez a helyzet az ikonok esetén. A festésükre vonatkozó előírások nem kalodába kötik, hanem abban támogatják a festőt, hogy csatornát találjon vallási érzéseinek kifejezéséhez. És az sem igaz, hogy minden ikon egyforma, mert a szerző számos módot találhat egyéni árnyalatok becsempészésére, például a színek intenzitása révén. Ezért az ikonok esztétikai értéke egészen különböző lehet.
A Kazányi Istenszülő-ikon (lásd keretes anyagunkat), amelyről valószínűleg a legtöbb másolat készült, jól bizonyítja ezt. A legendás, csodatevő, gyógyító erejűnek tartott alkotás a legenda szerint 1612-ben megvédte Moszkvát, és nemzedékeken át rengeteg ember hitte, hogy neki köszönheti a gyógyulását. Anynyira híres ikon, hogy egy negyedik példányát 2011-ben a nemzetközi űrállomásra is felvitték. Ezt az ikont azért mutatom be két változatban is, hogy nyilvánvalóvá tegyem: a szabályok legszigorúbb betartásával is egészen különböző alkotások születhettek.
– Mit szól az utóbbi időben nálunk is elharapódzott ikonfestési és ikonfestő-tanfolyami lázhoz? Mi lehet az oka? Sekélyes divatjelenség vagy komoly spirituális érdeklődés jele? Mi közünk van, lehet az ikonokhoz valódi, mély értelemben?
– A szerzetesek annak idején – és ma is vannak még ilyen műhelyek – elmélkedés közben festettek, készítették elő a fát, arra a szentre gondoltak, akit lefesteni készültek, átelmélkedték, miért lett szent. Nem az anyagokra, a technikára tekintettek elsősorban, hanem a teológiai alapokra. Amelyeket a mai tanfolyamok nem mindig tudnak-akarnak átadni. A spiritualitás iránti vonzódás üdvözlendő jelenség, de kérdés, hogy vannak-e még olyan mesterek, akik kalauzok lehetnek ezen az úton. Athoszon és Oroszországban működnek az autentikus teológiai szemléletet és ikonfestési technikát egyaránt képviselő ikonfestő műhelyek. Akkor tartom garantáltnak, hogy a születő ikonok továbbviszik a sok évszázados hagyományt, ha szerzetesi életet élő és szerzetesi vezetéssel tanuló emberek a festők. De ha az ikonfestésből ikongyártás lesz, akkor a lényeg vész el. Az ikonfestészet a keleti kereszténységhez kötődik, de manapság Nyugaton is jelentős érdeklődés mutatkozik iránta keresztény körökben. Nagy Szent Baszileosz mondta: az ikon ugyanaz a szemnek, ami a szentbeszéd a fülnek, hozzásegíthet az elmélyüléshez, a teológiai igazságok átelmélkedéséhez. Bonyolult teológiai fogalmakat tud ugyanis képileg ábrázolni.
Az ikonokat művészeti szempontból hosszú ideig nem tartották sokra, a művészettörténészek idegenkedtek tőlük. Ennek az volt az oka, hogy védő lakkrétegük a századok során besárgult, -barnult, és sokszor egészen sötétek, részleteik pedig alig kivehetők lettek. De aztán az 1910-es években rendeztek Moszkvában egy nagy port kavart kiállítást olyan ikonokból, amelyekről eltávolították a firniszt. Mivel ennek hatására feltárultak, eredeti fényükben pompáztak erőteljes színeik, kiderült, mekkora művészi erő van bennük.
– Melyek a legalapvetőbb tudnivalók az ikonok világával, szemléletével, teológiájával kapcsolatban, amelyeket a témakörrel még éppen csak ismerkedő embernek mindenképpen meg kell tanulnia ahhoz, hogy ne csak a felületet kaparássza?
– Jól kell ismernie mindenekelőtt a kereszténységet, továbbá az ikonra vonatkozó előírásokat, hiszen a technikai elemek szorosan összefüggnek a teológiai jelentéssel. Régen minden lépésnek megvolt a szimbolikus értelme, és az ikon készítése során, amely maga is vallási cselekmény volt, fokról fokra feltárultak a legfontosabb hitigazságok. Vagyis fontos annak tudatosítása, hogy az alkotónak együtt kell haladnia, „lélegeznie” a készülő ikonnal, végigelmélkedve a folyamatot, amelynek egyszerre alkotója és befogadója.
– Akit érdekel ez a téma, Magyarországon mely gyűjteményekben, templomokban találhat rá különösen értékes ikonokra?
– Például Szentendrén, a szerb egyházművészeti gyűjteményben, amelyben orosz és görög ikonokat is őriznek. Miskolcra, az ortodox egyház ikonmúzeumába is nagyon érdemes elmenni, s az esztergomi Keresztény Múzeumnak is van ikongyűjteménye. Mostanában pedig éppen én készítem elő a pálosok Gellért-hegyi Sziklatemplomában a közeljövőben megnyitandó állandó fémikon-kiállítást, amely háromszázhetven ikonjával a legnagyobb lesz a világon. A X. és a XX. század eleje között készült bizánci és orosz ikonokat állítunk ki kincstárszerűen, tíznyelvű audioguide idegenvezetéssel. A magyar változat hangja egy ismert magyar színész lesz, az orosz változatra szintén egy híres ottani színésznőt kértem fel.
– Voltak-e különösen emlékezetes tévedései pályája során?
– A kutatók általában nem szívesen beszélnek a tévedéseikről, annál inkább másokéiról. Én is egy ilyen esetet mondok el. Belgiumban egyszer egy híres ikonszakértő professzor vendége voltam, aki nagy büszkeséggel mutatta meg gyűjteményének egyik különös becsben tartott darabját. Azonnal gyanús volt valami, aztán némi vizsgálgatás után biztossá is váltam benne, hogy hamisítványról van szó. És az érveimet – bár nagyon megrendülten – végül a kolléga is elfogadta.
– Milyen jelekből lehet észrevenni, hogy melyik ikon hamisítvány?
– Hát például hogy hamisak a színek, vagy hogy túl szabályos a repedésháló. Az is gyakori, hogy a hamisító elír egy betűt, mert nem érti, mit jelent a felirat. Ezt ahhoz tudnám hasonlítani, mint ha valaki a György név ó-ja fölé csak egy pontot tenne. Viccesen azt szokták mondani, manapság minden ukrán rajztanár ikont hamisít, és ez a kínálat jelentős felhígulásához vezetett. Az is árulkodó lehet, hogy milyen festékeket alkalmaz az alkotó. Ezeket az ismereteket becsüstanfolyamokon is oktatom, mert manapság sokan jönnek hozzánk Oroszországból ikont vásárolni. Ott ugyanis már elfogytak, míg nálunk még sok forog.
– Mely ikonok nyűgözték le legerősebben pályája során?
– Rubljov Szentháromság-ikonja volt az egyik, amelyről már beszéltem. Szibériában pedig egyszer nagy meglepetésemre láttam egy olyan ikont, amelyen Szűz Mária sötét bőrű, burját-mongol asszony.
Fotók: Spitzer Fruzsina