Pedagógia a mai társadalomban

Ma senki nem vonhatja ki magát a digitalizált világból, a fiatalok pedig egyenesen lubickolnak az információs fogyasztói létben. Sok mindent tudnak, egyes területeken jóval jártasabbak a felnőtteknél, másrészt viszont soha nem volt olyan nehéz tanulásra sarkallni őket, mint napjainkban. Lothringer Éva szociális testvér rámutatott a globalizáció kedvező és kedvezőtlen hatásaira egyaránt; segített megérteni a fiatalok látszólag fölényes, ám valójában kiszolgáltatott helyzetét (aki kimarad, az lemarad) a közösségi portálok, a számítógépes játékok használatával kapcsolatban. Uzsalyné Pécsi Rita pedig a motiváció fontosságáról beszélt, hangsúlyozva, hogy ha lélekben már elértük a célt, jóval könnyebb megküzdeni érte. Az előadót idézve: „Az igazi motiváció a szív előreküldése.”


Szomorú újdonsága az iskolai mindennapoknak a részképesség zavarok jelenléte, amely jelentősen megnehezíti a gyerekek tanulási és megértési folyamatait. Ez a probléma kiemelt figyelmet érdemel a szülők és tanárok részéről egyaránt. Hajdúné Csakajda Ildikó logopédusként és gyakorló magyartanárként rámutatott azokra a – gyakran csak metakommunikatív – jelekre, amelyek a gyermek viselkedését érthetővé teszik, a tanárt pedig arra sarkallják, hogy megfelelő segítséget nyújtson a rászoruló diáknak. Konfliktusoktól, félreértésektől mentes tanár-diák munkakapcsolat alakulhat ki így.

Örömteli kihívás viszont, hogy hazánkban egyre nagyobb teret szentelnek a tehetség kibontakoztatásának. Természetesen régebben is léteztek e téren különféle módszerek és próbálkozások, de a mai korban az egyéni út fogalmának megjelenésével sokkal hatékonyabbá vált a tehetség gondozása. Bajor Pétert, a magyarországi Tehetségpont elnökét már csak azért is nagy figyelemmel hallgatták a Karolina- iskola pedagógusai, mert a következő tanévtől nyolc évfolyamos gimnáziumi képzést is indítanak egyéni utas tehetséggondozással. Az iskola a továbbiakban fiúk és lányok jelentkezését is várja valamennyi gimnáziumi képzésére.

A konferencián több mint kétszáz pedagógus vett részt az egyházmegye iskoláiból. Az óvodapedagógusoktól a gimnáziumi tanárokig mindenki találhatott az érdeklődésének megfelelő témát. A rendezvény fővédnöke Kiss-Rigó László szeged–csanádi megyés püspök volt.

,Németh M. Luca