Emlékezni −  és a jövőt gazdagítani

Az egyház százötven évvel korábban, 1854. december 8-án az Ineffabilis Deus kezdetű bullájával hirdette ki a Szeplőtelen Fogantatás dogmáját. A Szűzanya négy év múlva, 1858. február 11-e és július 16-a között tizennyolc alkalommal jelent meg Lourdes-ban Bernadettnek, és úgy mutatkozott be, mint a Szeplőtelen fogantatás. A dogma kihirdetése és az időben közeli magán kinyilatkoztatás szoros kapcsolata különleges jelentőséget ad a lourdes-i Mária-jelenéseknek. Az egyház a tarbes-i püspök személyében már négy év múlva, 1862-ben hivatalosan elfogadta, vagyis dogmatikailag helytállónak tartotta a jelenések üzenetét. Lourdes tehát 150 éves jubileumi évet ünnepel, melyet 2007. december 8-án nyitottak meg, és 2008. december 8-án zárnak be. Az első nagy ünnepségsorozatot az ötvenedik évforduló jelentette 1908-ban. Bár ezekben az években hatalmas méreteket öltött az egyházellenesség Franciaországban – ekkor választották szét az egyházat és az államot, államosították az egyházi javakat -, Lourdes hatalmas tömegeket vonzott. A századik jubileumot 1958-ban a történeti hitelesség és az építkezés jellemezte. Théas püspök, aki 1945 és 1970 között volt Tarbes és Lourdes kiváló, szent életű főpásztora, ez idő alatt bízta meg René Laurentin abbét a jelenések történetének hiteles és kritikai feldolgozásával, valamint felkérte a magyar származású Pierre Vago építészt a X. Piuszról elnevezett föld alatti bazilika megtervezésére. Ezt a szakemberekből is csodálatot kiváltó és máig nem elavult templomot a hamarosan pápává választott Roncalli bíboros szentelte fel 1958. március 25-én. Mi jellemzi a százötvenedik évfordulót 2008-ban? Jacques Perrier, Tarbes és Lourdes jelenlegi püspöke – saját szavai szerint – a jubileumot II. János Pál „iskolájában” tervezte meg. A pápa ugyanis gondosan előkészítette a 2000. év megünneplését, és az átlépést a XXI. századba. Ennek egyik fontos alapköve volt a bűnbánat. A lourdes-i jubileumi évet megelőző 2007-es előkészítő év jelmondata ez volt: „Engesztelődjetek ki Istennel.” Az ünnepi évet nem akarják Lourdes-ban csupán megemlékezéssel megülni, hanem a jelenések egyszerű, de mély és gazdag üzenetével a jövőt kívánják szolgálni. Mit adhat a világnak Lourdes a XXI. században? Mivel szolgálhatja az új evangelizációt? A kulcsszó a misszió. Mint tizenkét oszlopon egy templom, úgy nyugszik a tizenkét misszión a 2008-as év. A tizenkét oszlop az egyház küldetése: a betegek, a sérült emberek és az ifjúság mellett, Máriával és az Eucharisztia ünneplésé-ben, a nemzetek között, a keresztények egységében és a vallások kapcsolatában, a békéért és a megtérésre hívásban, mások szolgálatában, a kisebbségben élők és a kirekesztettek mellett. A nagy, szervezett zarándoklatok ezekre a missziós szempontokra épülnek. Május 22. és 25. között az egyháznak a béke szolgálatában kifejtett missziója alapján rendezik az ötvenedik nemzetközi katonai zarándoklatot. Szeptember 4. és 8. között Lourdes-ban tartják a 22. nemzetközi mariológiai kongresszust. Szeptember 22. és 26. között közös katolikus-anglikán zarándoklatot szerveznek a keresztény egység missziója keretében. Október 7. és 11. között századszor rendezik meg a francia nemzeti rózsafüzér- zarándoklatot. A jubileumi évben az eddigieknél is több zarándokot várnak. A betegeket egyénileg egy kísérővel, vagy csoportosan február 11-től fogadja valamelyik kórház.

A főbb programokat felsoroló kétoldalas kiadvány illusztrációi egy búzamező Szűz Mária alakjával, az Oltáriszentséget felmutató pap és Bernadett. Mindez szimbolikus jelentéssel bír. A búzamező Lourdes, „a misszió földje” és Mária, a Szeplőtelen az, aki ezt a nagy pasztorális kalandot elindítja és őrzi. Bernadett édesapja molnár volt, ezért számára kézenfekvőnek tűnt a hasonlat, miszerint szenvedései közt halála előtt olyannak érezte magát, mint egy megőrölt búzaszem. A jelenések idejére esik Bernadett elsőáldozása 1858. június 3-án, ennek is 150. évfordulója lesz. Az Oltáriszentség a keresztény élet forrása és csúcsa, egyesíti az eget és a földet. De arra is gondolhatunk, hogy Mária Bernadetten keresztül vezet el bennünket Fiához.