Több mint negyvenmillióan követik Ferenc pápát a Twitteren

A kilenc nyelven olvasható pápai Twitter-oldalt még XVI. Benedek indította el 2012. december 3-án. Ez ma az egyik legnépszerűbb Twitter-cím, melynek üzeneteit a legtöbben osztják meg. „A digitális hálózat lehet egy emberségben gazdag hely, amely nem vezetékek, hanem személyek közötti hálózat” – fogalmazott Ferenc pápa a tömegtájékoztatás világnapjára írt első üzenetében. Ezt az elkötelezettséget folytatja azóta Isten irgalmasságának tanúságtevőjeként a közösségi oldalakon is. A pápa jelen van a digitális világban is, hogy mindenkihez eljusson. És erőfeszítését értékelik az emberek, ez megmutatkozik a követők hatalmas számában.
Az utóbbi hónapban az angol nyelvű pápai Twitter-oldal követői szaporodtak jelentősen, összesen több mint 11 millióan vannak. Őket csak a spanyol nyelvű követők előzik meg, 13 millióan. Angol nyelven osztották meg kiugróan magas számban Ferenc pápa június 30-i tweetjét, amely az élet védelmére szólított fel: „Az emberi élet védelme, különösen amikor betegség sebzi meg, szeretetből fakadó kötelesség, melyet Isten valamennyiünkre rábízott.” A rövid üzenet az angol kisbaba, Charlie Gard és minden súlyos betegségben szenvedő kisgyermek esetére reflektált. Ugyanakkor nagy számban megosztották a pápa július 8-i Twitter-üzenetét is, amelyet lampedusai látogatásának negyedik évfordulóján tett közzé a migránsok befogadására buzdítva.
A tweetek a spirituális vagy lelkipásztori üzenetek mellett a Szentatya egy-egy gondolatát fejezik ki aktuális eseményekkel kapcsolatban, illetve ösztönzést és reményt közvetítenek a követőknek. Ezt tükrözik a hozzászólások is.
Paolo Peverini professzor, a LUISS római magánegyetem szemiotika­professzora, a vatikáni Kommunikációs Titkárság konzultora a Szentatya Twitteren való jelenléte kapcsán nyilatkozott a Vatikáni Rádiónak. Két tényezőt emelt ki: az egyik a követők kiemelkedően magas száma, a másik e magas szám gyors elérése. Ez Ferenc pápa rendkívüli hatásáról tanúskodik: fel tudja kelteni az érdeklődést, és párbeszédet indít el olyan témákról, amelyekkel a közvélemény foglalkozik; olyan kérdésekkel kapcsolatban is, amelyek esetleg kimaradnak a média látóköréből.
Ferenc pápa 2015. március 19. óta jelen van az Instagram közösségi oldalon is @Franciscus címmel. Ezt több mint négymillióan követik, főként fiatalok. A pápa képes elérni, hogy üzenetei eljussanak olyan csoportokhoz is, melyekről néhány évvel ezelőttig azt feltételeztük, hogy távol állnak a vallástól – hangsúlyozta Paolo Peverini professzor.