Missziós terület

Zöldy Pál hitoktató vezetésével a diákok önkéntes alapon vehetnek részt olyan hétvégi táborokban, ahol a sümegi Capári Lovasiskolában lovaglás, íjászkodás, kenyérsütés mellett oszthatják meg társaikkal gondolataikat, nehézségeiket. A bizalmas közlésekhez megfelelő légkört a hitoktató személyes kisugárzásán túl a közösen meghallgatott és kibeszélt mesék teremtik meg. Egy-egy mese feldolgozása közben a gyerekek a történetre támaszkodva – akár mögé bújva – mondhatják ki, milyen terhekkel, sebekkel küzdenek a mindennapokban. A dokumentumfilmben is látható „Szarvasok” diákcsoport sümegi táborozása is azt mutatja: e rendhagyó, ugyanakkor nagyon is hagyományosnak tekinthető nevelési módszer jól működik. „Az iskolánk olyan, mint egy kísérleti központ, ahol felajánlunk a gyerekeknek egy keresztény életvezetési módot. Hogy ezzel az ajánlattal élnek-e, az már az ő döntésük” – teszi hozzá az igazgatónő. A rendhagyó mindebben az, hogy a diákok láthatóan szívesen döntenek e lehetőség mellett.


A szakiskola lelkiségét a fenntartó szerzetesrend, a Szociális Missziótársulat határozza meg. A Farkas Edith által alapított rend, amely az első magyar alapítású női szerzeteskongregáció, nő-, család- és gyermekvédelemre, valamint hazánk szegényeinek megsegítésére alakult 1908-ban. Az egyházi oldalról legfőbb támogatónak számító Prohászka Ottokár így beszélt a Szociális Missziótársulatról: „Neve megmondja programját és szellemét: küldetés. Társadalmi küldetés.” A lelkiatya mondatát – „emberszíveken át jutunk el Istenhez” – idézi fel Beöthy Zsuzsanna Cecília nővér, amikor a keszthelyi szakiskoláról beszél. A szíveket megnyitni nem nagy szavakkal lehet, csak a természetes megszólítás erejével, a fiatalok számára érthető, mai nyelven megfogalmazott üzenetekkel. Cecília nővér azt is elmondja, hogy a megszentelt élet évében különösen sokat gondolkoznak a rend jövőjén. „Mivel fiatal belépő nincs, és létszámunk megfogyatkozott, számvetésre késztet bennünket, mi is a mondanivalónk és szolgálatunk a jelenkor társadalma és egyháza számára. Nincs már tízezer kültagunk és kétszáz nővérünk, mint a virágkorban, de van mintegy száz olyan munkatársunk, aki egyre teljesebben éli szociális missziós karizmánkat. Hogy mi lesz a rendünk sorsa, azt nem tudjuk, de reménnyel éljük az életünket, amikor az öt intézményünkben – szikszói óvodánkban, keszthelyi iskolánkban, budapesti leánykollégiumunkban és két szeretetotthonunkban – dolgozó munkatársaink küldetéses lelkületét tapasztalhatjuk meg naponta.” A Szociális Missziótársulat nővérei Jézus szavai szerint élik megszentelt életüket: „Amit a legkisebb testvéreim közül eggyel is tettetek, velem tettétek” (Mt 25,40).

Dokumentumfilm a szakiskoláról

 

A Válasz.hu munkatársai ötrészes dokumentumfilm-sorozat keretében dolgozták fel a keszthelyi Farkas Edit-szakiskola közösségépítő munkáját. A Missziós terület című filmsorozat megismerteti a nézőt az iskola több pedagógusával, akik elmesélik, milyen megkülönböztetett figyelmet igényelnek a gyakran hátrányos szociális körülmények közül érkező diákok. A film betekintést nyújt a Zöldy Pál hitoktató által vezetett sümegi táborok egyikébe, ahol a fiatalok – kilépve a zárt intézményi keretek közül – bizalommal nyílnak meg és beszélnek nehézségeikről. A sorozat alkotói elkísérték kamerájukkal az iskolába látogató népszerű énekest, Molnár Ferenc Caramelt. A 2014-es katolikus társadalmi napok rendezvényének vendége elsősorban nem a hírességek életéről, hanem a cigánytelepi gyökereiről, saját hitéről és a döntések fontosságáról beszélt a keszthelyi diákoknak. A stáb a rendhagyó vendéglátás után a tanulókkal tartott a budapesti Nemzeti Színházba, ahol a fiatalok megismerhették János vitéz történetét. A dokumentumfilm-sorozat utolsó részében fény derül arra is, miben bíznak a tanárok és a diákok akkor, amikor látszólag reménytelennek tűnnek bizonyos élethelyzetek. A Missziós terület című videosorozat megtekinthető a Válasz.hu weboldalon.

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .