Játékosan felfedezni Pécset
Fotó: Pécsi Egyházmegye

 

Amikor a turisztikai helyszínek megismertetésének mikéntjén gondolkodtak a pécsi püspökség munkatársai, az a meggyőződés vezérelte őket, hogy a látnivalók befogadása nagymértékben függ attól, hogyan mutatják be azokat a látogatóknak. A legfőbb célkitűzésük az volt, hogy a vendégek a felfedezés élményén keresztül ismerhessék meg a püspökség értékeit, hiszen az így megszerzett tudás maradandóbb. Különösen fontos szempont ez a gyermekek esetében, ezért elsősorban az ő számukra készítették el azokat a „sétálólapokat”, amelyek játékosan mutatják be a székesegyházat, a dzsámit, a KincsTár vagy a püspöki palota tárlatait.
A sétálólap olyan feladatlap, amely segít abban, hogy a gyermek (vagy a fiatal) életkori sajátosságainak megfelelően, önállóan dolgozhassa fel a látottakat. Térben és tartalmilag is vezeti a látogatót a kiállítótérben, és segíti abban, hogy a lényegre összpontosítson. Kiemeli a tárlat vagy a helyszín néhány elemét, s ez­által arra ösztönzi a gyermeket, hogy tudatosabban és figyelmesebben vegyen részt a látogatáson, keresse az összefüggéseket és rendszerezze a megszerzett ismereteket.
A felfedezés élményét erősítik azok az eszközök is, amelyeket a feladatlapok megoldásához kell igénybe venni: a zseblámpa, a távcső, a nagyító mind-mind a figyelem összpontosítását szolgálják.
A székesegyház és a dzsámi megismeréséhez a 6–10, illetve a 10–14 éves korosztály számára készültek sétálólapok. Ezeket úgy állították össze, hogy csoportmunkára ösztönözzék a gyerekeket. A látogatás során ez több előnnyel is jár: a kisebb létszámú csoportok tagjai könnyebben hozzáférnek a kiállítási tárgyakhoz, s egy közösen megélt élmény részeseivé válnak, amely a későbbiekben is felidézhető, így maradandóbb. A sétáló­lapok használatával megszervezett látogatás jó alkalom lehet az iskolában elsajátított tudás kiegészítésére.
A feladatok a hittan mellett számos más területhez is kapcsolódnak: a számolásos fejtörők, a sírfeliratok értelmezése vagy éppen az iránytű használata mind-mind különböző kész­ségeket fejleszt. A pécsi püspökség weboldalán elérhető tanári segédlet pedig annak a lehetőségét teremti meg, hogy a diákok saját tanítójuk, szaktanáruk vezetésével, de az iskola falain kívül vegyenek részt az élményszerű tanulásban.
A sétálólapok létrehozásakor nem csak az általános iskolai csoportokra gondoltak a püspökség munkatársai. A családi sétálólap és a középiskolásoknak, fiataloknak szóló feladatsor négy helyszínhez kapcsolódik: végigvezeti a látogatót a székesegyházon, a dzsámin, a püspöki palotán és a KincsTáron.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.