Főszerepben a bábok

A Hopp Ferenc Kelet-Ázsiai Művészeti Múzeum idén igazi kuriózummal lepte meg a látogatókat. Folyamatos tárlatvezetések voltak az Amikor kinyílt Ázsia kapuja című jubileumi kiállításon, kínai kalligráfus vezette be az érdeklődőket az írásjegyek rejtelmes világába, a gyerekek kézműves foglalkozáson próbálhatták ki tehetségüket, a Triginta Percussion koncertje – az indonéz gamelán és az indiai ütős hangszerek találkozásából született egészen egyedi hangzású muzsika – pedig igazi zenei csemegeként szolgált. A fő attrakció azonban a vajang, vagyis az indonéz árnyjáték-előadás volt, amely hatalmas sikert aratott. A vajang Indonézia hagyományos báb és drámaelőadása, mely a történelem előtti időkbe nyúlik vissza és évszázadok óta az indonéz emberek kedvelt szórakozása. A vajang a művészetnek egy különleges formája, mely a jávai kultúrkörben olyan tulajdonságokhoz kötődik, mint az „adilu- hung”és az „edipeni”, a rendkívül nemeshez és szépségeshez, azaz az etikushoz és az esztétikushoz. A vajang a szórakoztatáson túl erkölcsi útmutatást is ad, és az alábbi öt művészetet foglalja magában: a filozófia és az oktatás művészetét, az előadás és a karawitan zenei művészetét, a bőrmegmunkálást és a festészetet, a tematikus és prózai művészetet, a koncepcionális és kreatív művészetet. A tudósok világszerte a vajangot tekintik a legkifinomultabb drámai formának.

A Sena Wangi – az Indonéz Bábozók Nemzeti Titkársága – gondozásában a Hanomán, a követ címmel bőrből készült bábokkal előadott árnyjáték nem mindennapi élményt nyújtott a látogatóknak a Múzeumok Éjszakáján. A rossz idő ellenére is több százan állták körbe a színpadot, figyelve a dalang, vagyis a bábmester kifinomult mozgását, a rendkívül díszes bábokat és a gamelán zenekart.

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .