Az Olvasó írja

De vissza a címhez! László atya a szervező lelkész – mert ő valóban kitűnő szervező és igazi lelkész volt. A második minősítéssel – azt hiszem – mindenki egyetért, aki hallotta prédikálni templomban, beszélni kis csoportban, a tévében vagy a rádióban. Amikor tíz évvel ezelőtt megismertem, a hivatalos egyházi titulusa is szervező lelkész volt, és ez, tudomásom szerint, haláláig nem változott. Ő a semmiből hozta létre a gazdagréti hívők közösségét, majd templomot épített nekik. A Szent Imre kórház területén található Szent Kozma- és Damján-kápolna is az ő szervezőkészségének eredménye. Rendszeresen, kirándulással egybekötve emlékezett meg Simándy József operaénekesünkről. Létrehozta a Fradit támogató alapítványt, ő volt a papok focicsapatának mozgatórúgója, és a meccseik rendezője. Megítélésem szerint talán legfontosabb az a szervezőmunka (hitoktatás, sport, kirándulás, nyári táborozás) volt, amellyel Gazdagrét ifjúságát próbálta lelkesíteni. Úgy érzem, most is szervez valamit a mi javunkra, de már a mennyekben.

Clement Andor, okl. kohómérnök

Minaretek Európában

Az Új Ember december 6-ai számában olvashattunk a legutóbbi svájci népszavazásról. Ehhez szeretnék néhány kiegészítéssel szolgálni. A mecset a muzulmán templom, a minaret pedig az a mecsethez épült vagy önállóan álló karcsú torony, amelyből a müezzin – manapság már hangszóró – naponta ötször harsogva szólítja imára Allah híveit. A novemberi svájci népszavazás ezeknek a további építését tiltja meg (eddig négy ilyen van az országban), s nem a mecsetekét: azaz muzulmán templomok, imaházak a jövőben is épülhetnek, de már minaretek nélkül. A négy svájci minaret pedig tovább működhet. Hogy hazai példát mondjak: Pécsett, a város főterén áll a zöld kupolás mecset (Gázi Kászim dzsámi) – ma katolikus templom – , mellette két minaret állt, amelyeket statikai problémák miatt már régen lebontottak. Ez tehát mecset, minaret nélkül. Ugyanakkor a pécsi Kórház téren is áll mecset (Jakováli Hasszán nevét viseli), amelynek van minaretje (azaz tornya). Egerben önállóan áll a minaret, mecset nélkül. A mecset és a minaret a muszlimoknál úgy tartozik össze, mint nálunk a templom és a tornya. Ha egy templomnak nincs tornya, attól még alkalmas vallási szertartások végzésére. Ugyanígy ha egy mecsetnek nincs minaretje, attól a mecsetben még zavartalanul folyhatnak vallási szertartások. Ugyanakkor kíváncsi volnék, mi történne például azzal a katolikus személlyel, aki egy keresztény templomot vagy templomtornyot szeretne építeni manapság, mondjuk Szaúd-Arábiában.

Bőgner Miklós, Pécs

Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..