A Szent Pál-év ökumenikus gyümölcsei

„Azért hirdettem meg a Szent Pál-évet, hogy rá figyelve, tanítónkra hallgatva tanuljuk a hitet és az igazságot, hiszen ezekben gyökerezik Krisztus tanítványainak egysége” – mondta a Szentatya. „Pál segítségünkre lehet abban, hogy előbbre jussunk az alázatos és őszinte keresésben, amely a Krisztus misztikus testét alkotó tagok teljes egységére irányul.”
A szíriai Damaszkuszban különösen kifejeződött a Szent Pál-év ökumenikus jellege. A helyi katolikusok, ortodoxok és protestánsok nevében IV. Ignác antiochiai görög ortodox pátriárka nyitotta meg a jubileumi évet. A melkita katolikus pátriárkával közösen kiadott számos nyilatkozattal és kezdeményezéssel bizonyították, hogy elkötelezték magukat a keresztények egységének helyreállításában. Többek között együtt szentelték fel Damaszkusz külvárosában azt a templomot, amelyet Szent Péter és Pál tiszteletére építtettek, és amelyet mindkét felekezet használ saját liturgikus szertartásaira.

A szertartáson jelen voltak a polgári hatóságok képviselői is, közöttük az iszlám vallási javak és az idegenforgalmi minisztérium munkatársai.
A törökországi püspökök pásztorlevele „Szent Pálra, a keresztény önazonosság tanújára és apostolára” irányította a figyelmet. Igaz, hogy Szent Pál születésének kétezredik évfordulója minden keresztény közösség ünnepe volt, hiszen „Pál az összes tanítvány mestere”, de sajátos helyzetükben kiemelték, hogy levelei valódi kincsesbányát jelentenek a kisebbségben élő keresztény közösségek számára.

Tarzuszban, Szent Pál szülővárosában azonban ma nem élnek keresztények, és a Szent Pál-templom sem használható liturgikus célra. A német püspöki kar az év folyamán helyszíni tárgyalásokkal igyekezett ezen változtatni, de ígéreteken kívül mást nem értek el a török hatóságoknál. Remélhetőleg mégsem volt hiábavaló az EU-csatlakozásra váró Törökországgal folytatott sok tárgyalás.

Antiochia a másik törökországi település, mely fontos szerepet játszott Pál életében, és ahol Krisztus követőit elsőként nevezték keresztényeknek, Krisztus-hívőknek. Itt ma egy kicsiny, mindössze tíz családból álló katolikus közösség él, valamint egy arab ajkú népesebb görög ortodox csoport. Erőt meríthettek a zarándokokkal való találkozásokból és a Szent Pál-ünnepségek üzeneteiből.

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .