A munka „evangéliuma”

Beran Ferenc teológus (korábbi végzettsége szerint gépészmérnök) A munka „evangéliuma” a mai ember számára címmel tartott előadást. Ennek leglényegesebb gondolatait adjuk közre az alábbiakban. A Teremtés könyvében Isten küldetést adott az ember számára: „uralkodjék” a korábban megteremtett létezők felett. Ebből a képből bontható ki, hogy a munka az ember kiteljesedésének módja. Az ember nem a munka által vált emberré, és nem is az a célja, hogy munkájával a társadalom javait gazdagítsa. Az ember feladata a művelés és gondozás, amely a földet gazdagabbá teszi. Az ember munkájával nem zsákmányolhatja ki a földet, és felelős a világban tapasztalható ökológiai krízisért.

A Szentírás azt üzeni a mai ember számára: ne hozzon létre olyan erkölcstelen társadalmi viszonyokat, amelyek magukban hordozzák az embertelen munkakörülményeket. Korunkban ezt elsősorban a „profit utáni kizárólagos vágy és hatalomvágy” okozhatja – mint a Sollicitudo rei socialis kezdetű pápai körlevélben olvashatjuk. Az ember ugyanakkor nemcsak külső gazdasági hatalomnak válhat rabszolgájává, hanem saját önző céljainak is, amikor egyéni érvényesülése érdekében olyan munkát vagy munkatempót kényszerít önmagára, amely már nem a saját vagy a közösség javát szolgálja. Szükséges a munka és a gazdaság újraértelmezése. II. János Pál pápa alapvető tétele: a munka nem lehet a tőke eszköze, mert akkor a munkát végző ember is a tőke eszközévé válik. A munka értelmezésekor – összegezte Beran Ferenc – az ember küldetéséből kell kiindulni: a munka olyan alkotó tevékenység, amely által az ember önmagát és a világot gazdagabbá teheti. Korunkban különösen hangsúlyozni kell a munka személyiséget alakító hatását.

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .