A híd, amely összeköt

Gyakran egy-egy város jelképévé válik. Európában a legismertebbek közé tartoznak az olasz hidak, Velencében a Rialto, Firenzében a Ponte Vecchio. A prágai Károly híd különleges hangulata sok turistát vonz. London szimbóluma a Tower híd; Párizsban a Szajna hídjai közül a Mirabeau nevét Apollinaire verse tette halhatatlanná. Norvégiában található a legnagyobb támaszközű feszített beton gerendahíd, a háromszázegy méteres Stolma híd. A Csontváry-festményről ismert, több mint négyszáz esztendeig háborítatlanul álló mostari hidat a délszláv háborúban két nap alatt semmisítette meg egy horvát tank, újjáépítésében magyar katonák is részt vettek.


Európa leghosszabb hídja az Ibériai-félszigeten, Portugáliában található: a híres felfedezőről, Vasco da Gamáról nevezték el. Lisszabon mellett, a Tejón ível át (bal oldali képünk) a 17,2 kilométer hosszú, monumentális építmény, amely a főváros sugárútjait köti össze, s feladata az Április 25-e híd (lenti képünk) tehermentesítése is. Ez utóbbi, amely Lisszabon és Almada között íveli át a távolságot, nemcsak a neve miatt érdekes, hanem azért is, mert függőhíd: hetven méterrel a víz felett halad. Az amerikai Golden Gate mintájára épült, a két híd közti hasonlóság tagadhatatlan. Hatsávos autóút és egy kétvágányú vasúti pálya található rajta. Méretéhez illően szédítő a forgalma is: naponta átlagosan százötvenezer autó és százötvenhét vonat halad rajta keresztül. Az építményt 1966. augusztus 6-án adták át, azóta jól bírja a terhelést. Vajon engedélyezett e különleges hídon a gyalogosforgalom? Jó lenne végigsétálni rajta, akár hajdan a macskahídon…