A hét szentjei

A tökéletesség vágya hajtotta, hogy tizenöt éves korában már Szent Domonkos harmadrendjébe lépjen. 1363-ban a nővérek befogadták maguk közé, és saját családi házukba vonult vissza. Misztikus látomásában az Úr kiszólította magányából, és az emberek közé küldte a béke és az igazság angyalának. Rövidesen híre ment, hogy jó tanácsadó, és ezért sokan kérték segítségét. 1375-ben kapta meg az Úr sebeit (stigmákat), ami küldetésének megpecsételése. XI. Gergely és a firenzeiek közti nagy zavar miatt, a város vezetősége kérésére elment a pápához, aki – sok biztatás és imádság hatására – 1376. szeptember 13-án Avignonból elindult a tenger felé, hogy hajóval utazzék Rómába. Katalin bátorítására Genovából nem fordult vissza, hanem folytatta útját. XI. Gergely pápa 1377. január 17-én vonult be Rómába, s ezzel fejeződött be a pápák hetvenesztendős fogsága. Katalin pedig visszatért Siena környékére, hogy a családi háborúban békét teremtsen. Később VI. Orbán pápa idején is közbenjárt a firenzeiekért, és ezzel rendeződött a város ügye. Irodalmi munkássága hatalmas. A leveleit és a Dialógust az olasz irodalom kiemelkedő műveként tartják számon. 1378 októberében a pápa Rómába hívta, hogy legyen segítségére. Fáradhatatlan volt az egyház szolgálatában, s bár betegsége súlyosbodott, mindennap elment misére. A gonosz lélek támadásai nagyon keservessé tették életének utolsó hónapjait. 1380. április 29- én halt meg. 1461-ben történt szentté avatása, 1939-ben Itália védőszentjévé, 1970-ben VI. Pál egyháztanítóvá, II. János Pál pápa Európa társvédőszentjévé nyilvánította.

Szent József, a munkás (Május 1.)

Az ünnepet XII. Piusz pápa rendelte el 1955-ben, és a munkások védőszentjének választotta Szent Józsefet. A pápák számos tanítást adtak az emberi munkáról. II. János Pál pápa Redemptoris custos (A Megváltó őrzője – 1989)kezdetű apostoli buzdításában írja: „Abban, hogy Jézus emberileg növekedett »bölcsességben, korban és kedvességben«, jelentős szerepet játszott a tevékenység erénye, a szorgalom, hiszen a munka »érték az ember számára«, alakítja a természetét, és »az embert képessé teszi arra, hogy az tökéletesedjen emberségében«. A munka jelentősége az ember életében megköveteli, hogy elfogadjuk azon elemeket, melyek lehetővé teszik minden ember számára, hogy munkája révén közelebb kerüljön teremtő és megváltó Istenéhez, együttműködjék vele az ember és világának üdvösségére irányuló tervben, Krisztus iránti barátsága mélyüljön, hite által pedig részt vegyen Urunk papi, prófétai és királyi hármas küldetésében” (23.).