Vaktában az élet

Pár pillanatra a néző is elveszti a fonalat, aztán kiderül minden: egy éjszakai rajtaütést izgulhattunk végig. Hangzatos főcím, napszítta kopár táj vagy diadalmas filmzene helyett ilyen szokatlanul kezdődik Jacques Audiard legújabb, Patrick DeWitt regényéből készült filmje, a március legvégén itthon is bemutatott Testvérlövészek. És a meglepetéseknek még nincs vége.
Pedig úgy tűnik, a rendhagyó nyitányt egy darabig konvencionálisabb folytatás követi: megismerjük a Sisters testvéreket, akik rutinos pisztolyforgatóként kétes alakok megbízásából jó pénzért vadásznak le szintén kétes alakokat – s ők maguk is meglehetősen ellentmondásos figurák. Jó és rossz, erkölcs és erkölcstelenség egyetemes koordináta-rendszerének megkérdőjelezése Sergio Leone westernjei óta része a műfaj kánonjának, ebben tehát nincs semmi meglepő. Abban már annál inkább, ahogy Audiard a váratlan fordulatok mentén előrehaladó cselekmény során a küldetést, az akciót vagy a lenyűgöző tájat odahagyva a két fivér kapcsolatára koncentrál. Eli (John C. Reilly) a megfontoltabb, gyakorlatiasabb, Charlie (Joaquin Phoenix) pedig a szangvinikusabb fél: az előbbi gondol a költségekre, fölszerszámozza a lovakat és el-eltűnődik a jövőn, míg az utóbbit kizárólag a jelen izgalma és a busás (no meg persze rögtön eliható) haszon érdekli. Össze is kapnak jó párszor, olykor vicces megjegyzésbe, máskor egy-egy jókora pofonba oldva az ellentéteket. Régóta űzik ezt a szakmát: humoruk száraz és cinikus, pisztolyuk gyorsan (néha túl gyorsan) jár, a szívük azonban még nem égett ki teljesen.
Mielőtt azt gondolnánk, hogy a rendező mindebből tündérszép megváltástörténetet kanyarít a vadnyugat prérijére, Audiard visszaránt bennünket a korabeli valóságba: bemutatja nekünk az üldözötteket. Hermann Kermit Warm (Riz Ahmed) a modernitás hírnöke: kidolgozott egy vegyészeti eljárást arra, miképpen lehet könnyen kinyerni a mesés gazdagságot ígérő aranyat Északnyugat-Amerika határvidékének folyóiból, s most itt az ideje, hogy a gyakorlatban is kipróbálja az ötletét. Menet közben hozzácsapódó társa, John Morris (Jake Gyllenhaal) jogász értelmiségiként osztozik Hermann idealizmusában, s az utókor okulására útinaplót vezet kalandjaikról. A vérdíj és a küldetés igazi oka sokáig rejtve marad a néző előtt, s filmünk nem is akar olcsó nyomozósdit játszani: a rendező inkább egymás mellé állítja a két páros gondolkodását. Mi viszi előre a világot: a mindennapi cselekvés állhatatos aprómunkája vagy a váratlan (elsőre őrültnek tűnő) zsenialitás szikrája? A kérdés aktuálisabb, mint valaha. Elég, ha belegondolunk, miféle önjelölt megváltók próbálnak manapság szebb jövőt teremteni a föld lakosságának a Szilícium-völgy high-tech irodaházaiból. Audiard tolakodás nélkül, elegánsan utal erre a párhuzamra, válasza pedig lehangolóan földhözragadt – egy ellentmondásos kor sokértelmű valóságához illően.
Apropó, ellentmondások: Audiard formai szempontból is újít, filmje ugyanis mindvégig ott táncol a klasszikus és a revizionista western határán. A hagyományos műfaji jellemzők kővé merevedett elemeit megmozgatja, ám nem szeretné lerombolni a zsánert, inkább különös hibridet épít, amelybe belefér egy kis mókázás, némi dokumentarista kisrealizmus, húsba vágó brutalitás, valamint a váratlanul bekövetkező események kisszerű banalitása. Értjük a tanulságot: manapság a mítosz és annak dekonstrukciója egyaránt érdektelen (hiszen többszörösen megtörtént már mindkettő), megoldásként a lavírozó középút kínálkozik. A feladat európai érzékenységű rendezőt kívánt, Audiard pedig remekül megfelel ennek, még ha menet közben elveszíti is a nézősereg türelmetlenebbik felét.
Eli és Charlie hosszú évtizedeken át tartó odisszeája aztán egyszer csak véget ér: piszkosan, véresen, fáradtan nyugalomra lelnek. Ők, akik eddig vaktában élték az életüket (s gyakran csak egy hajszálon múlt az életük), otthonra találnak az otthontalanságban.

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .