Könyvespolcra: A szenvedés emlékezete

Metz nemcsak a késő modernitás kulturális válságáról beszél, hanem nyelvi, erkölcsi válságáról, az ember válságáról, az egyház válságáról. Metz szerint az egyháznak meg kell küzdenie a modernitással – s Metz épp ezzel, a kritikai számbavétellel próbálkozik. Elsőként Auschwitz tragédiáját elemzi, melyet a modern kori emberiség szenvedéstörténetének egyik tetőpontjaként felfoghatatlan kontingenciasokknak nevez. Nem válunk-e hazugokká, ha kész válaszokat próbálunk gyártani a megérthetetlen szenvedés ezen kimagasló eseményéhez? Nem vált-e katolikus hitünk a történelemre érzéketlen üdvmetafizikává? Metz számára e kérdések kínzó élességgel vetődnek föl, szorosan egybekapcsolódva a teodiceai kérdezéssel. A modernitás időfelfogása – határpont nélküli, mechanikusan lepergő „kronosz”-idő ez – Metz szerint összefügg a felvilágosodás haladás-eszméjével, amely eltörli a múltnak a jelennel és a jövővel való élő kapcsolatát, és homogén, folyamatos átmeneti kornak tekinti jelenünket, amely megállíthatatlanul halad – egyfajta szekularizált üdvtörténetként – az általános jólét ígérete felé. A nyugati gondolkodásban mindennek van még egy harmadik aspektusa, egyfajta – a haladás eszméjével összefüggő – győzelem-mítosz. A Nyugat története a győztesek története, elfeledkezvén a vesztesek, a kisemmizettek és a hiányt szenvedők méltóságáról. Metz mindezen problémák megoldáskísérleteként a memoria passionis („a szenvedés emlékezete”) kulcsfogalmának bevezetésére tesz javaslatot. Emlékezni az ártatlanok szenvedésére: legelsősorban Krisztus szenvedésére emlékezni. A nagypéntek válasz nélkül maradó kiáltására: „Uram, miért hagytál el engem?” Másodsorban: a memoria passionis gondolata megőrzi az idő eszkatologikus jellegét, valamint a mások szenvedése iránti érzékenység politikai világprogramjának mozgatójaként új erkölcsi imperatívuszt tűz ki a poszt-szekuláris Európa keresztény és nem keresztény emberének számára egyaránt. Az idős teológus új könyvében lankadatlan erővel kérdez és kutat. Legújabb könyve felzaklató, nehezen felejthető olvasmány.

(Johann Baptist Metz: Memoria passionis – Veszélyes emlékezet a pluralista társadalomban, fordította: Görföl Tibor, Vigilia Kiadó, Budapest, 2008, 322 oldal, 2700 Ft)

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .