Életmentő jó tanácsok a telefon kijelzőjéről

Horváth Tamás, a máltai mentőszolgálat vezetője úgy számolja, hogy húsz év alatt mintegy harmincötezer bevetést teljesített az egység. Az autót időközben többször is cserélték, és sokat változott a személyzet is: két évtized alatt négyszáztizennégy ember szolgált az oldalán nyolcágú keresztet viselő máltai autón. Az állandóságot a csapat hitvallása jelenti: mindenki önkéntes, a munkáért semmilyen ellenszolgáltatást nem kap.

 

Ma százhúsz aktív tagja van a szolgálatnak, az orvosok mellett akad közgazdász, pedagógus, pszichológus, egyetemi hallgató, biztosítási ügyintéző és egy pap is. Akinek nincs egészségügyi végzettsége, a szervezet tanfolyamán kapja meg a szükséges képzést. Az egyik szekundánsként, azaz második ápolóként szolgáló önkéntes, aki „civilben” állatorvos, a vizsga után azt mondta: a képzés komolyabb volt az egyetemi tananyagnál. A máltai kocsit – mint a legmagasabb felszereltségű rohammentőt – tömeges balesetekhez, súlyos vagy életveszélyben lévő sérültekhez küldi a diszpécser. A közvetlen életmentést katartikus élményként élik meg az önkéntesek. Ez a szolgálat nem munka, hanem jutalom, mondják, és a tizenkét óra letelte után sokan nehezen várják a következő alkalomig hátralévő három-négy hetet.

Nem véletlen, hogy a máltai kocsin az OMSZ dolgozói közül is többen szolgálnak szabadidejükben. Mártai István, az Országos Mentőszolgálat főigazgatója szerint az elmúlt húsz évet gyümölcsöző együttműködés jellemezte, a most bemutatott szoftver pedig azt mutatja, hogy van még lehetőség a továbbfejlődésre, és azt a reményt táplálja, hogy minden rászoruló időben segítséget kaphat.

A szeretetszolgálat honlapjáról elérhető életmentő szoftver vészhelyzetben hasznos tanácsokkal szolgál, és a közvetlen teendők kiírásával csökkenti a mentés megkezdéséig eltelő időt. Balesetek, rosszullétek esetén az emberek nagy része tanácstalanná válik, fogalma sincs, mihez kezdjen. A mentőt hívók nagy része nem tudja meghatározni a pontos helyszínt, sokan még arra a kérdésre sem tudnak felelni, milyen számon lehet elérni őket.

A szoftver felkészíti a telefonálót arra, hogy milyen kérdéseket tesznek fel majd a mentősök, és arról is tájékoztat, hogyan segíthet a bajbajutottaknak a mentő kiérkezéséig. Egy másik menüpont közlekedési baleset, eszméletvesztés vagy komolyabb sérülés esetére ad útmutatót, végső esetre pedig laikusok által elvégezhető újraélesztéshez is fényképes segítséget nyújt. Az egyes pontok nemcsak a legfontosabb tennivalókat határozzák meg, hanem arra is figyelmeztetik a telefonálót, hogy egy közlekedési baleset helyszínén a saját biztonságára is ügyelnie kell. A máltai szoftver offline állapotban is fut, tehát akkor is megadja a legfontosabb információkat, ha a mobilozó éppen nem csatlakozik az internetre. Szakmai anyagát a máltai mentők állították össze a leggyakrabban előforduló balesetek és rosszullétek tapasztalatai alapján. A program hangsúlyozottan laikusoknak szól, az egyes fogásokat bemutató leírások egy elsősegélynyújtó tankönyvhöz képest komoly rövidítéseken és egyszerűsítéseken estek át. Ennek oka roppant egyszerű: a telefonnak olyan útmutatóval kell szolgálnia, amelynek átfutása legfeljebb egy-két percet vesz igénybe, a kapott tanácsoknak pedig világosnak, egyértelműnek kell lenniük.

Győri-Dani Lajos, a máltai szeretetszolgálat ügyvezető alelnöke elmondta: a helyszínre érkező mentősök az esetek tíz százalékában csupán elsősegélyt nyújtanak. Ez azt jelenti, hogy ennyi esetben senki sem volt az adott helyszínen, aki képes lett volna akár elemi szintű segítséget adni a bajbajutottaknak. Egy másik adat: piaci elemzések szerint ma kétszázezer okostelefont használnak Magyarországon, és az ilyen készülékek száma két éven belül átlépheti az egymilliós határt.

Azoknak pedig, akik továbbra is a hagyományos mobiltelefont választják, a programot a honlapján közvetlenül is elérhetővé tette a máltai szeretetszolgálat a www. maltai.hu/elsosegely címen.