Az internet és az egyház

Olyan kérdésekről tárgyaltak, hogy mennyire van jelen a lelkipásztori munkában az internet, mennyire tudja az egyház kifejezni a keresztény tanítást az interaktivitás korában. Tájékozódtak az internet technikai fejlődéséről, párhuzamosan a társadalom, különösen a fiatalok társadalmának alakulásáról. A Facebook, a Google-Youtube, az Identi.ca és a Wikipedia képviselői tájékoztatták a résztvevőket jelenlegi felhasználói körükről és a jövőbeni kilátásokról. Kerekasztal-beszélgetések és műhelymunka tette teljessé tájékozódásukat. XVI. Benedek pápa üzenetben szólította fel a plenáris ülés résztvevőit: tanulmányozzák ezt az új kultúrát és felhasználásának módjait az egyház küldetésében. Az üzenetben, amelyet Tarcisio Bertone bíboros államtitkár írt alá, a Szentatya hangsúlyozza: Krisztus hirdetése igényli, hogy jól ismerjük az új technológiai kultúrát. A résztvevők a közösségi oldalak témáját vitatták meg. Beszámoltak továbbá a Közösségi Tájékoztatás Pápai Tanácsának arról a tevékenységéről, amelyet az interneten végez. Josip Bozanic bíboros, zágrábi érsek, a plenáris ülést megnyitó beszédében rámutatott: „Az egyháznak szüksége van az internetre, mert az evangéliumi jó hírt kell közölnie mindenki számára.” Az interneten ma a holnap antropológiai modellje van kialakulóban. Az egyház érdeklődése a médiumok, az internet iránt természetéből fakad, mivel az egyház párbeszédet folytató közösség – hangsúlyozta Bozanic bíboros, az Európai Püspöki Konferenciák Tanácsának egyik helyettes elnöke. Jean-Michel di Falco Léandri francia püspök, a CEEM elnöke annak a véleményének adott hangot, hogy az egyháznak be kell lépnie az internet „piacterére”. Mint ahogy a kereszt egyik szára függőleges, a másik pedig vízszintes, ugyanígy az evangelizálásnak is ezt a példát kell követnie a világhálón: legyen vízszintes kiterjedését illetően, és függőleges mélységét és minőségét tekintve. A francia püspök rámutatott azokra a nehézségekre is, amelyek miatt az egyház csak késéssel tudott kapcsolatot teremteni az internet jelenségével. Egy keresztény weboldal feladata, hogy a világ kérdéseivel foglalkozzék, ne zárja ki magát a világ eseményeiből. Kerülnie kell azonban a politikai nyelvezetet, azt, hogy ideológiaként saját igazságát rákényszerítse másokra. Paul Tighe prelátus, a Közösségi Tájékoztatás Pápai Tanácsa titkára felszólalásában hangsúlyozta:

„Az egyház és az internet, valamint a legújabb kommunikációs eszközök közötti kapcsolatnak teológiai alapokkal kell rendelkeznie. Nem akármilyen üzenetet kell »eladnunk«, hanem hirdetnünk kell Krisztus szavát, amely ma is megérinti mindenki szívét, és szüntelenül arra szólít bennünket, hogy közösen haladjunk előre a hit és a szolgálat útján.” Az egyház jelenléte a világhálón nem pusztán technológiai probléma. Megfelelő stratégiát kell kidolgozni, továbbá olyan nyelvezetet kell használni, amely jól kifejezi szolgálatunk, küldetésünk tartalmát. Ez a kifejezési mód ne pusztán a szövegre vonatkozzon, hanem képekkel is tegye vonzóvá a mondanivalót a navigálók számára. Ma a legnagyobb kihívást a relativizmus legyőzése jelenti. A kihívásra csak úgy tudunk válaszolni, ha hiteles, korrekt, félreérthetetlen információkat teszünk közzé, ha konkrét válaszokat adunk a legsürgetőbb kérdésekre. Az interaktív oldalakon is a bizonyossággal és az igazsággal küzdhetünk a relativizmus ellen. – Az egyházi kommunikáció ma már nem kerülheti ki az internet világát, sőt kötelességünk evangelizálni azt – mondta lapunknak Kiss-Rigó László, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia (MKPK) médiaügyekért felelős püspöke. – A négynapos találkozó jelezte a hivatalos párbeszéd felvételét az egyház és az internetszolgáltatók között, valamint elősegítette az állandó kapcsolattartás lehetőségét a médiaügyekért felelős egyházi vezetők között is – tette hozzá a püspök. A találkozón szakemberek részéről elhangzott, hogy a nyomtatott sajtóra még sokáig szükség lesz az elektronikus médiával való együttműködés keretében. Kiss-Rigó László kérdésünkre elmondta: Magyarországon vannak pozitív kezdeményezések és sikerek az egyház internetes kommunikációja terén (honlapok), de elszigetelten. Együttműködésre, összehangolt lépésekre lenne szükség ezen a területen.

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .