Az évek nem múlnak el nyomtalanul

A kiállításon látható képek kilencven százalékban fekete-fehér, még hagyományos, filmes fényképezőgéppel készültek, fotólaborban nagyított, fixált és tükörfényezett (szárított) igazi fényképek. Feltűnnek itt a kiállítótérben a hazai irodalom, zene és képzőművészet jeles képviselőiről készített portrék, aktok, csendéletek és egyéb riportképek.


   
Balla Demeter 1931-ben született a Szentes környéki tanyavilágban. Fényképész szakmunkás bizonyítványát 1957-ben szerezte. 1969-től a Lapkiadó Vállalatnál dolgozott (az egykori New York-palotában) és akkori szokás szerint a különböző szerkesztőségeknek szállított képeket. Dolgozott az Új Tükörnek, az Élet és Irodalomnak, a Kurírnak. Az Ádám magazintól ment nyugdíjba 1988-ban.
   
A Weöres Sándor és Károlyi Amy szekrénye című képe érdekes megközelítése a jellemzésnek. Zsúfolt polcok nagy rendetlenségben, könyvek, dobozok, poharak és mindenféle egyéb tárgyak árulkodnak az itt lakók személyiségéről, áttételes formában. A szekrény tulajdonosai nincsenek a képen.


   
A portré műfajban kiemelkedő a Németh Lászlót és feleségét ábrázoló 1971-es kép. A legkevésbé sem beállított, hanem elkapott pillanat, az írónál kissé testesebb felesége éppen magyaráz valamit, Németh László egykedvűen, kissé gunyorosan hallgatja hitvestársát. Egy fotó mindig leleplező… –de azért bájos felvétel ez. Érezhető a két ember összetartozása és megnyilvánul a fotós szimpátiája is.
   
Schaár Erzsébetről készített képén a modell távolba néző tekintete ragadta meg a fotós figyelmét. Igazi briliáns kép, a vakító fehértől a szürke skála minden árnyalatán át a mélyfeketéig minden tónus megtalálható rajta. Jobb oldalról jön a természetes fény, ahogy Balla minden képén, úgy itt is szórt fény van, ami puhává teszi az egymásba érő árnyalatokat. Kiegyensúlyozott, nyugodt testtartásban „kapta” le a szobrásznőt a fotós. Egymásra tett kezei, ruhája redői csak fokozzák a tónusok gazdagságát.


   
Az egyik legismertebb képe a Várakozás. Ahol egy várandós kismama elgondolkodva néz felfelé, hátradőlve egy régi kanapén. Szépen kiexponált, a témához illő kissé szemcsés kép. Az anya keze mozgásban van, talán a hosszabb expozíciós idő miatt. Ki tud ilyenkor teljesen nyugton maradni?! Egy új korszak kezdődik majd, új ember születik. Az anyaság egyik legszebb fotóábrázolása ez.
   
Balla Demeter képein keresztül egy ma már letűnt korszak kultúrájának lehetünk tanúi, az idősebbek még jól emlékezhetnek ezekre az időkre és emberekre, a fiatalabbak pedig a képeken keresztül közelebb kerülhetnek a hetvenes évek meghatározó személyiségeihez.
   
(A kiállítás augusztus 20-ig látható a Petőfi Irodalmi Múzeumban.)

 

(Fotók a szerző archívumából)

 

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .