A vizuális nevelés hatása a személyiségformálásban

Így megközelítve talán könnyebben megértjük, mit érezhet kislányunk vagy kisfiunk, miközben elmélyülten készít valamit, s talán nem leszünk rá dühösek, ha harmadszor is azt válaszolja, hogy „mindjárt megyek”, amikor például vacsorázni hívjuk.


A szakemberek tudnak olvasni a gyermekrajzokból. A különböző színek használata a gyermek hangulatáról árulkodik. Amikor csak fekete, illetve sötét színek szerepelnek a papíron, nem éppen vidám a kedve. Rosszabb esetben, ha rendszerint sötét tónusú, melankolikus rajzokat készít, komoly lelki problémával küzdhet, amelynek több oka lehet. A családrajznál fontos a családtagok elhelyezése a lapon, ebből kiolvasható a személyek közötti kötelék szorossága, vagy éppen az ellenkezője. Sokatmondó az is, hogy a gyermek a rajzán hová helyezi saját magát a többiekhez képest. Jellemző az is, hogy a kicsik az általuk szeretett személyt apró részletességgel ábrázolják.

Óvodapedagógusi munkám során találkoztam olyan gyermekkel, akinek értelmi fejlődése lassúbb volt a társaiénál, ám a vizuális tevékenységek terén felülmúlta a többieket: fantáziadús, ötletes rajzokat készített. Arra biztatnám a szülőket, hogy bátran üljenek le a kis íróasztalhoz a gyerek mellé, és vegyék elő a színes ceruzákat, krétákat. Alkotás közben sok érzelem kerül a felszínre, mert a gyermek rajzait szívesen egészíti ki szóbeli közléssel is. Ilyenkor érzékelhetjük hangulatát, fejleszthetjük ízlését.