A nő kétszer

Valószínűleg Tim Burton szándékai is összetettebbek lehettek, mikor először találkozott a saját művészi autonómiájáért küzdő festőnő igaz történetével, az elkészült film azonban jobban hasonlít egy középszerű stúdiótermékre, semmint markáns szerzői munkára.A Weinstein fivérek produkciós cége Oscar-kompatibilissé faragta Margaret Keane felszabadulás-meséjét, így a filmben – akárcsak a szédületes karriert befutott gyermekszemek a festővásznon – minden kissé elnagyolt: hősnőnk naivitása (Amy Adams játéka egyszerre bájos és elszánt), férjének szélhámos trükkjei (Christoph Waltz kínos teatralitással gesztikulál), a hirtelen jött gazdagság, a krízis, majd a boldog beteljesülés.


Burton, noha jellegzetes vizuális és történetvezetési stílusát lámpással kell keresnünk a Nagy szemekben, itt-ott azért fricskát dob a nézőnek: finom gúnnyal ábrázolja az ötvenes évek Amerikájának férfiközpontú társadalmát vagy a modern képzőművészet sznobériáját és habókos divatjait. A legnagyobb csavart azonban, mellyel keresztényt és ateistát, konzervatívot és feministát egyaránt meghökkent, a fináléra hagyja: Margaret, immár független és szabad alkotóként végül a hitben lel békére – Jehova tanúja lesz. Néha az élet produkálja a legkülönösebb fordulatokat.

E szentencia még igazabbnak tűnik Cheryl Strayed (Reese Witherspoon) történetére, akit édesanyja halála, saját válása és kicsapongó életmódjának kudarca egészen radikális útra visz: bakancsot húz és hátizsákot fog, hogy nekivágjon gyalog átszelni Amerikát délről észak felé. A Pacific Coast Trail ezerhatszáz mérföldes, Sziklás-hegységen keresztülvezető útvonala nem is lehetne szimbolikusabb: a rekkenő mexikói hőségből kell eljutni a kanadai határ hűs fenyveséig – tökéletes gyógyír egy túlhevült, összezavarodott szív számára. Jean-Marc Vallée a tavalyelőtti, főszereplőjének Oscar-díjat hozó Mielőtt meghaltam után újból az emberi testet boncolja dokumentarista műgonddal, igazi vizsgálatának tárgya azonban a lélek: mi kell ahhoz, hogy régi énemet levetve, ugyanakkor szeretetkapcsolataimat megtartva újjászülethessek? A válasz ott settenkedik észrevétlenül Cheryl mellett az erdőben, a sivatagban vagy a hómezőn; a kihívás inkább az, hogy hősünk felismeri-e. A lehetőségei mindenesetre megvannak: bizalompróba egy idegen férfival, egy fájdalmas körömleszakadás, rettegés az éjszaka vadjaitól, találkozás egy kisfiúval – megrendíti-e, új irányba fordítja-e? Vallée és az odaadó alakítást nyújtó (s egyúttal producerként is elkötelezett) Witherspoon nem szolgál konkrét megoldással, elég a felismerés bizonyossága: habár még nem tudni, micsoda, de volt értelme az útnak.

A többi kegyelem, írja Pilinszky, mely – szeretnénk úgy hinni – kifürkészhetetlen rejtekutakon akkor is felszabadít és igazi valónkra döbbent minket, amikor nem is kérjük. Egyszerűen csak mellénk szegődik a vándorúton, s ereje szárnyakat ad a léleknek.