A megtalált hit leképezése

Festőművészetről akkor beszélhetünk, ha az ecset az agyban fogant gondolatot és a szívben született érzést, hitet képes mesteri módon a vászonra, fatáblára stb. varázsolni. Kevesek kiváltsága ez – és a legtöbbször nem a kéz mesterségbeli tudása hiányzik.



Bihari Puhl Levente (Levy)
a kiválasztott kevesek egyike. Festői életútján meghatározó jelentőségű volt istenkeresése és megtérése Jézushoz. Levy vallásos témájú festészetének útját követve az alábbi stációkat találjuk.

Művészetének mindig is meghatározó vonulata volt a tájfestészet, és azon belül a vidéki templomok ábrázolása. A megfestett természet és a benne megjelenő emberi alkotás tájként való értelmezése mindig is fontos művészetfilozófiai problémák elé állították a festőket. Az e dilemmákkal való szembenézést Levy sem kerülhette el, s bár templomábrázolásait még nem tekinthetjük a szó szoros értelmében vett vallásos festészetnek, nagy lépésnek értékeljük az odavezető úton.



A siófoki kikötőt ábrázoló egyik képe nagy művészi hagyományanyaghoz kapcsolódik. Rátekintve rögtön beugrik, hogy itt bravúros, ám nem tolakodó művészi főhajtással van dolgunk: természetesen Monet argenteuil-i vörös bárkáira gondolunk. Ezen a képen már ott van az a lelkiség, az a keresztény hit is, amely Levy ecsetjét mozgatja. Két fontos dologra szeretnénk fölhívni a figyelmet: egy hatáselemre és egy megfejthető képi jelre.

A kép hatásának legfőbb elemei a fenyegetően felénk emelkedő vörösbarna uszályorrok. Külön jelentőséget kap jobb és bal felük sötét és világos, árnyékos és hideg téli fény sütötte felülete. Nem egyszerűen realista megjelenítéssel van dolgunk. Mindez többletjelentést hordoz, valami szavakban nehezen megfogalmazható, de annál pontosabban érezhető és érthető ambivalenciát a tél hatalmával, szigorával és a mégis hamarosan eljövő tavaszi újjáéledéssel kapcsolatban. És mindezt finom egyértelműséggel nyomatékosítja a két uszály furcsa, korpusz nélküli keresztre utaló árboca. Az Ígéret és beteljesedés maga az áttetsző, tünékeny, rejtelmes transzcendencia. A kép minimalista remeklés. A visszafogott kék derengésből tűnik elő Jézus arca, akár a torinói leplen. Fontos képi elem az alsó harmadba csúsztatott, ferdén elhelyezett felső keretdarab, mely félrebillenő sorompóként jelenik meg a Jézus-fej előtt. Még elzár, de billenésével már jelzi a megnyíló út kínálkozó távlatát Jézus felé. Ez valóban az ígéret lehetősége, a háttérben magával a beteljesedéssel: Jézus Krisztussal.

Az Ígéret és beteljesedés megfestésével Levy a vallásos festészet és saját istenkeresésének egyik lehetséges művészi útját jelölte ki.
 
(Az Underground Kiadó gondozásában jelent meg a közelmúltban a szerző
Egy autonóm művész portréja című kötete, amely Bihari Puhl Levente munkásságát mutatja be.)