Díjnyertes dokumentumfilmek a valóságból

Hogy a szervezők jól végezték a munkájukat, azt mi sem mutatja jobban, mint az, hogy sok vetítésre már több nappal korábban elfogytak a jegyek. A fesztiválok varázsát az is adja, hogy a programban szereplő filmek közül később nem mindegyiket lehet látni a televízióban vagy moziban. Ha nemzetközi merítésből származó dokumentumfilmekről van szó, akkor még inkább igaz ez.
A fesztivál szervezői március első hétvégéjén extra vetítéssorozattal köszönik meg a nézőknek a kimagasló részvételt, s egyúttal újabb alkalmat kínálnak azok számára, akik lemaradtak egy-egy filmről. Ennek a hazai gyakorlatban egyedülálló lehetőségnek az előnye, hogy már korántsem zsákbamacska, mire ül be az ember, hiszen a most vászonra kerülő filmek nagy része egy vagy több díjjal zárta a fesztivált. A programba bekerült kreatív dokumentumfilmek földünk jelenéről szólnak, valóságunk fontos kérdéseit feszegetik. Távoli világokba utazhatunk, ahová másként nem juthatnánk el, és a kínálatban olyan filmek is szerepelnek, amelyek tabutémákhoz nyúlnak, bátran, értő kézzel. Az Oscar-jelölt Apákról és fiaikról című filmmel együtt összesen 12 alkotás kerül vászonra a három nap során. Olyan filmekről van szó, amelyek szórakoztatnak, megérintenek, gondolkodóba ejtenek, vagy éppen erőt adnak a hétköznapokhoz.
A nyugdíjas zsűri és a Meztelen igazság kategória különdíját a Tisztogatók című film nyerte el, amely az internet ismeretlen bugyraiba vezeti el nézőit, és a digitális világ nyugtalanító kérdéseit feszegeti. Vajon kik döntenek arról, hogy milyen tartalom minősül veszélyesnek az információs sztrádán? Kik ők? Félhomályos, légkondis szobákban ücsörögnek, bőrfotelekben? A film a világhálón túlmutató, alapvető kérdéseket is felvet: Mitől minősül egy kép művészi alkotásnak vagy éppen propagandának? Hol a határ a közösségi médiában a szabadság és a cenzúra között? A Meztelen remény kategória fődíját a Túl minden határon kapta. A ritmikus gimnasztika sok szépséget, ügyességet és kecsességet felmutató sportág. Egy karrierje csúcsán lévő orosz versenyző személyes drámája óriási kontrasztot teremt mindehhez. Lebilincselő és minden várakozást felülmúló film a Segélykiáltás egy kínai munkatáborból, amely a Meztelen üzenet szekció fődíját kapta. A bemu­tatóvetítés utáni beszélgetés során a száműzetésben élő rendezőtől megtudhattuk, hogy a filmet a legnagyobb titokban forgatták, és a nyersanyagot kódolt állományokban csempészték ki, a Kínát a külvilágtól védő digitális tűzfalon fúrt réseken át. A főhős élete eközben folyamatosan veszélyben volt. Szívhez szóló történetet mutat be az América című, Spanyolországban játszódó film, amely a Meztelen szenvedély kategória legjobbja lett. Diego, a fiatal artista mindent megtesz azért, hogy nagymamája örömére összehozza a családtagokat.

A vetítéssorozatot március 1. és 3. között a Cinema City Aréna moziban tartják. Egy film több időpontban is látható lesz. Részletes program: www.bidf.hu.

A francia filmek szerelmeseinek

A francia filmekre magától értetődően oda szoktunk figyelni, hiszen a francia mozi az európai filmtörténetben is kitüntetett helyet foglal el. Február 27. és március 8. között a legfrissebb francia és frankofón alkotások érkeznek a fővárosba a 9. Frankofón Filmnapok és Fesztivál keretében. A több mint egy hét során Catherine Deneuve, Omar Sy, Vincent Cassel és Audrey Tautou alakítását is élvezhetjük Budapesten a Corvin, a Toldi, a Puskin moziban és a Francia Intézetben, illetve az ország 12 vidéki városában. A legkülönlegesebb vetítési helyszín a Széchenyi fürdő lesz, ahol más alkotások mellett egy alkalommal látható lesz a fesztivál nyitófilmje, a Szabadúszók is. A hat César-díj-jelöléssel büszkélkedő film nagy közönségsikert hozott Franciaországban. Hogy a jelölésekből hányat vált díjra, az csak a lapzárta után derül ki.
Hol van az megírva, hogy a szinkronúszás a nők privilégiuma? Garantált a vígjáték sikere, ha egy csapat középkorú, pocakosodó férfi úgy próbálja a kezébe venni a sorsát, hogy beleveti magát a vízbe. Hasizomfejlesztés indul! Március 2-án este a Széchenyi fürdő kültéri termálmedencéjében a közönség a film vetítése közben mindjárt ki is próbálhatja az ellesett gyakorlatokat.
Omar Syt mindenki megszerette az Életrevalókban (2011). Most a Yao című filmben egy írót alakít, aki egy meghívásnak eleget téve életében először utazik Dakarba, ősei földjére. A film a címét egy 13 éves kisfiúról kapja. Yao (Lionel Louis Basse) bármit megtenne azért, hogy találkozzon a távolból csodált bálványával. A kisfiú rajongása annyira megindítja a sztárt, hogy kibújik a kötelezettségei alól, és maga viszi haza a gyereket a falujába. A bemutatóra Budapestre látogat a film rendezője, Philippe Godeau, aki nemcsak a nézők kérdéseire felel majd a vetítés utáni közönségtalálkozón, hanem mesterkurzust is tart.
A Claire Darling utolsó húzása című film történetét Catherine Deneuve és lánya, Chiara Mastroianni játssza. A nyár első napjának reggelén Claire Darling arra ébred, hogy valószínűleg ez lesz élete utolsó napja. Ezért úgy dönt, hogy megszabadul a földi javaitól. A különös kirakodóvásár hírére pedig húsz éve nem látott lánya, Marie is hazatér.
A frankofón fesztivál nem csupán a filmnapok ideje alatt tart: egész márciusban komoly- és könnyűzenei, valamint jazzkoncertekkel, színdarabokkal és könyvbemutatókkal várja az érdeklődőket Budapesten a Müpa, a Budapest Music Center, a Liszt Ferenc Emlékmúzeum és az A38 koncerthajó a Francia Intézet mellett. A fesztivál keretében az ország számos más városában is rendeznek kulturális programokat.

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .