„A mese mint minőségi idő”

Kádár Annamária abban különbözik pszichológus–meseterapeuta és meseíró kollégái zömétől, hogy ő a mesét, a gyermekek, szülők, nagyszülők életének ezt a nagyon fontos elemét vegyes műfajú könyvekkel – elméleti írásokkal és IQ–fejlesztő mesékkel – közelíti meg, óriási sikerrel. Mostanra már újabb könyvvel is gazdagodott, kétkötetes Mesepszichológiája első kötetéből, annak is A varázsló birodalmában című fejezetéből nyilvánvaló, hogy kedves, tűzrőlpattant személyében nem csupán elkötelezett élet- és gyermekszerető, hanem egyszersmind hívő szakemberrel találkozhatunk: „A régiek szerint a kisgyermek hétesztendős koráig Isten tenyerén él. Ez az az életkor, amelyről Szabó Lőrinc azt írja, hogy »Szép volt, Isten volt«. Ez volt a világ. Isten tenyere azt a világot szimbolizálja, amelyben a gyermek él, a tér- és időnkívüliséget, az osztatlan szent időt…”


Szülőként, pedagógusként meg kell adnunk a gyermeknek a lehetőséget arra, hogy belső képei segítségével saját világa varázslójává váljon. Így sokkal nagyobb a valószínűsége annak, hogy felnőttkorában bátran, hittel fog küzdeni az életében és környezetében kívánatos változásokért. Ebben a küzdelemben igyekszik a pszichológus–meseíró a felnőttek és gyerekek segítője lenni. Részben azzal, hogy a szülőket–nagyszülőket óvja az összecsapott–elsietett meséléstől, részben pedig az ifjú olvasóknak-mesehallgatóknak felkínált tíz, költőiségében is közérthető mesével, amelyek fejlesztik az intelligenciát, ugyanakkor szívet simogatók is. E mesék két állandó főszereplője Lilla (a szerző kislánykori énje) és gondjainak-örömeinek társa, a sikereket és kudarcokat megélni segítő Tündérbogyó. E gyógyító erejű mesék sorából most csak egyet emelek ki, a Kinek kellett ez a testvér címűt, amelyben a szülők teljes empátiával (és persze Tündérbogyó láthatatlan közreműködésével) oldják fel Lilla féltékenységét újszülött öccse, Attila iránt.

Végül ne feledjük: Tündérbogyója, állandó társa (akármilyen névre hallgasson is) minden olyan gyereknek lehet, akinek jól mesélnek, s aki részben éppen e mesék hatására képessé válik arra, hogy érzelmi intelligenciája, képzelete révén önmaga számára megalkosson egy „őrzővédő” és konfliktuselsimító, lelki görcsöket feloldó tündért.

A szövegekkel tökéletesen harmonizáló illusztrációkat Moldován Mária készítette.

(Kádár Annamária: Mesepszichológia, Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban, Kulcslyuk Kiadó, Budapest, 2013)

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .