Engedjétek hozzám jönni…

Mielőtt gyerekekről gondolkodnánk, először nekünk, felnőtteknek kell tisztáznunk magunkban: miért olvassuk a Bibliát? Mi közünk van a kétezer évvel ezelőtti történetekhez? Az e kérdésekre adott válaszunk határozza meg azt, hogy miként mutatjuk majd be gyermekeinknek a Szentírást. Hiszen a szülő az egész életével modell a gyermek számára, s így van ez a vallási élet terén is.

A keresztények azért olvassák a Bibliát, mert az olyan férfiakról és nőkről szól, akik megtapasztalták Isten jelenlétét és üzenetét, s válaszoltak is rá. Miközben a Szentírást olvassuk, mi is megtapasztalhatjuk Isten jelenlétét, és válaszolnunk kell a kezdeményezésére. Gyermekeinknél is pontosan ugyanezt szeretnénk elérni: nekik is fel kell fedezniük Isten kezdeményező és teremtőerejét a Biblián keresztül. A fő kérdés pedig az, hogy miként valósítható meg ez a cél.

A legfontosabb, hogy bármiről is olvasunk a gyerekeknek, azt mindig kössük össze a saját életünkkel, a kicsik ugyanis csak így tudják „lefordítani” az evangéliumot a saját nyelvükre. A játék, a ráhangolódás, az átélést segítő feladatok mind-mind jó eszközök arra, hogy már a legkisebbek se pusztán hallgatói legyenek a Szentírásnak, hanem „megélői”. Gyakran előfordul a kicsik körében, hogy úgy tekintenek Jézusra, mint valamiféle varázslóra. Fontos tisztázni, hogy Jézus nem varázslóként, hanem isteni hatalmával tett csodákat.  

Noé bárkájába sem párosával sétáltak be a színes állatok, mint ahogyan ez a gyerekeknek szóló kiadványokban nem­egyszer látható. Hogyan adhatók át a legkisebbeknek az Ószövetség történetei? Az Ószövetségben csábítóak az izgalmas, színes elbeszélések, de a lényeg itt is az, hogy mi marad meg végül a gyerekek emlékezetében: a színes állatok vagy az isteni kegyelem példája?


Sámson és Delila történetéből például nem az a lényeges, hogy Sámson hajszálaiban erő volt, hanem hogy mit jelentett ez az adottság. Elengedhetetlen megértetni a gyerekekkel, hogy Sámson nazír volt (Istennek szentelt személy), és hosszú haja ennek jele volt. Valójában tehát nem a hajában, hanem istenkapcsolatában rejlett az ereje, s ezt a kapcsolatot árulta el. Ennek következményeként vesztette el különleges képességét.

A teremtéstörténetben sem a hatszor huszonnégy órára vagy a természettudományos megközelítésre kell helyezni a hangsúlyt, hanem arra, hogy minden létező dolog Isten ajándéka.

Az Újszövetség jól szemlélteti az adott kor egyes szereplőit: a vámost, a leprást vagy a pásztort. Aki vámos volt, az együttműködött a megszálló rómaiakkal, mások kiszipolyozásából gazdagodott meg, hazaárulónak, tisztátalannak tekintették, mindezekért pedig kiközösítették. Jézus egy ilyen emberben látta meg majdani tanítványát. A történet feldolgozása során beszélhetünk a kiközösítésről, amely a gyerekek életében is jelen van.

Az adott korban a leprásokat egészségügyi és vallási okokból nem érintették meg. Jézus ezzel szemben érintéssel gyógyítja a leprást, közösséget vállal vele. A betegség azonban nem terjed át rá, hanem teremtőereje megtisztítja a beteget.

Szemléletesen mutathatjuk be a gyerekeknek a pásztorok életét is. Az elkóborolt bárányra farkasok lestek és szakadékok vártak. Ezért a pásztornak közel kellett maradnia juhaihoz, s ha egyik vagy másik állat mégis eltávolodott a nyájtól, egy kampós végű bottal terelte vissza a többi közé. A pásztorbotot érdemes lerajzoltatni a gyerekekkel, és esetleg el is játszhatjuk velük, hogyan lehet visszahúzni egymást, vagy milyen érzés a nyájtól elkóborolni, majd visszatérni.

S hogy miként kelthető fel a gyerek érdeklődése egy kétezer éves történet iránt? Fontos, hogy az egész személyiséget célozzuk meg, azaz ne csak az értelmet, hanem az érzelmeket és az akaratot is. Jó olyasmivel kezdeni egy-egy alkalmat, ami mindjárt érdeklődést válthat ki a gyerekből. Például amikor a kánai menyegzőről olvasunk, megkérdezhetjük, hogy ki volt már esküvőn, ki tudja, mi történik ott. A Biblia történeteire való ráhangolódás azért fontos, hogy a gyerekek ne csak fizikailag legyenek jelen az órán, hanem lelkileg is megérkezzenek. Sokféle mód­szerrel segíthetjük ezt, például előhívhatjuk a gyerekek már meglévő élményeit, és azokra az ismeretekre is támaszkodhatunk, amelyeket korábban szereztek az adott szakasszal kapcsolatban. Ezután – a kánai menyegző témájánál maradva – elmeséljük a történetet, és elmondjuk, hogy a Szűzanya észrevette, hogy fogytán a bor. Ezen a ponton érdemes megállni, hogy térben és időben is értelmezhető legyen a gyerekek számára a szöveg. Tisztázni kell, hogy a bor az öröm itala, amely ha elfogy, óriási szégyenben marad a család. Így válik világossá a gyerekek számára, hogy a Szűzanya miért fordul segítségért Jézushoz, majd miért mondja a szolgálóknak, hogy tegyék, amit Jézus mond nekik. Játékosan szemléltethetjük azt is, hogy mekkorák voltak azok a korsók, amelyekben a víz borrá lett: egy kisgyerek összekuporodva szépen belefért bármelyikbe. Meg is mutathatjuk, hogy a guggoló gyermeknél kétszer magasabb volt egy vizeskorsó. Ha végigvettük a történetet, érdemes tudatosítani a gyerekekben azt is, hogy ebben a történetben sem valamiféle ügyes bű­vész­trük­kel találkoztunk, hanem a végtelen öröm és bőség példájával.

A személyes átélés révén könnyebb a pontos megértés, a befogadás. A gyerekek a szereplők bőrébe bújhatnak – lehetnek menyasszony, vőlegény, valaki a násznép soraiból, Jézus, Mária vagy akár vizeskorsó –, és játék közben „észrevétlenül” átélhetik az evangéliumot. A játékhoz jelzésszerű jelmezeket is használhatunk (például kendőt, sálat, kis méretű táblát), ezek a kellékek is segítik a belehelyezkedést a szövegbe.

A teremtés történetét például az érzékszervek segítségül hívásával ismertettem egy alkalommal a gyerekekkel: zsákokban különféle textúrájú és halmazállapotú anyagokat helyeztem el, amelyeknek puszta tapintása révén szó szerint „kézzelfoghatóvá” váltak az egyes elemek. Amikor gyerekekkel foglalkozunk, érdemes minél több érzékszervet bevonni a tapasztalásba, hiszen a mindennapok világában is a látás, a tapintás, a szaglás, az ízlelés és a hallás adományára támaszkodva élnek.

A szóbeli magyarázatokon, játékon kívül bábozással is segíthetjük a gyerekeket a megértésben. Egy papírból vagy más anyagból készített bábcsalád jó szolgálatot tehet abban, hogy a gyerekek össze tudják kapcsolni a Biblia történeteit a saját életükkel. A kicsik szívesen azonosulnak bábokkal, figurákkal vagy akár állatokkal is, és a „bőrükbe bújva” könnyebben látják meg az összefüggéseket a hallott szöveg és a hétköznapok világa között. Ezzel is segíthetjük őket abban, hogy ne csupán hallgatói legyenek a bibliai történeteknek, hanem az átélés révén később az evangéliumot megélő felnőtt keresztényekké váljanak.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.