A digitális forradalom megöli gyermekeit

– Balázs Béla-díja indokolja a kérdést: ha a film az embert teszi láthatóvá, mi az animáció feladata? Maradva a hivatkozásnál: „Hol a színpad? Kint-e vagy bent?”

– Az enyém az alkotói film műfaja. Olyan témákat dolgozok fel, amelyek engem foglalkoztatnak. A filmjeim arról szólnak, miként csapódnak le, adaptálódnak mozgó folyamattá bennem a világ történései.



Minden művészet eljut eszközkezelésének, technikájának egy fázisába, amikor a valóság tökéletes illúzióját képes nyújtani. Dalí és BuZuel szürrealista kísérleteihez képest a gépek mindenhatósága mégis inkább tetszik visszafejlődésnek, mintsem haladásnak.

– Számomra ijesztő, amit a 3D technológiája magával hozott. Ha a valóságot akarjuk leképezni, arra ott a film! Ami dolgunk pontosan az lenne, hogy a valóságot valamilyen absztrakción keresztül mutassuk be. Ettől kap sajátos ízt az animáció. A mai technológia mindenekfölötti célja a valóság minél megtévesztőbb megjelenítése. Nézzük például az Avatart: valóságos mozgásokat, filmes jelenlétet kreálunk virtuális trükkök sokasága révén. Manapság elkészülhet egy film Sophia Lorennel az ő személyes részvétele nélkül – éppúgy, ahogyan a megfelelő program kifogástalan Bachfúgákat tud létrehozni. Érdekes, de értelme aligha van.

– A probléma ismeretelméleti megközelítésben az empirizmuséval azonos: vajon tapasztalat-e az irracionális, a nem-tárgyi? És megragadható-e az animáció eszközeivel?


– Nincsenek határok! Éppen mivel nem kell kötődni a valósághoz! Stilizálhatok, kifordíthatok, eltúlozhatok – ez a műfaj lényege. Másfelől a 3D beépített eszközeitől is el kell tudni szakadni. A mai generáció hajlamos megspórolni a rajz, a megformálás, az anyaggal való küzdelem fáradságát. Semmi nem számít, csak a minél tökéletesebb képminőség, a káprázat, a szemfényvesztés. Magamon tapasztalom, mekkora kísértés, hogy egy mozdulat egyetlen gombnyomásra készen áll. Nem vagyok biztos benne, hogy a gondolatok egyáltalán visszatérnek még valaha a műfajba, ha a technika ennyire egyeduralkodóvá válik, ennyire gyors tempót diktál a lényegnek. Nincs az a gyötrelmes, mégis örömteli vajúdás, ami megszüli a művet – márpedig bizonyos vagyok benne, hogy nem a mű, jóval inkább a létrehozás folyamata az alkotás! Mit is jelentett eredetileg az animáció fogalma? Lélekkel tölteni meg egy élettelen tárgyat. Úgy mozgatni meg, hogy elhitetem: élő, érző, gondolkodó lényt látunk, és nem csupán egy mozgó rajzot, amely helyet változtat a síkban.

– Mennyire szükségszerű eleme az animációnak a mozgás?
Van Gogh is lélekkel tölti meg a napraforgókat, egy Goya-rajz pedig úgy sűrít magába mozgásokat, hogy azzal fölöslegessé teszi a megelőző és a következő képkockákat. Filmes vagy képzőművészeti műfaj az Öné?

– Mindenképpen filmes. Az állókép esetében a néző tudatában jön létre a mozgás folyamata. Az animáció csak az időfolyamattal együtt jön létre. Fordított a folyamat.

– Hisz az úgynevezett képi írástudásban? Csakugyan kifejezhetőek az emberlét lényeges tartalmai a verbalitás mellőzésével?


– A problémát abban látom, hogy míg az írásbeliség révén magasabb intellektuális szinten jelennek meg az információk, a képi üzenetek jóval alacsonyabb szinten, primér módon hatnak. Ebből ered a vizualitás művelőinek felelőssége. Sajnos ez is eltűnőfélben. Mintha a minőség feladása zajlana körülöttünk, ahelyett, hogy a minőség volna az elsődleges cél.

– Ellenszegülésnek, kontrasztnak, palackpostának szánja a munkáit a felszínesség tengerében?


– Amióta a televíziós megrendelések megszűntek, mi több: amióta a reklámok teljesen átvették a rövid vizuális üzenethordozó szerepét, az ember nemigen érzi, hogy fontos volna a munkája valakinek is. Pedig a klasszikus animációs dramaturgia a rövid, csattanós válfaj, nem a gyermekfilm és nem is az egész estés animáció, ami véleményem szerint teljességgel ellentmond az animáció lényegének, és inkább terjedelmes illusztrációfolyamként hat. Régente egy animáción két hétig gondolkodhatott a néző. A mai filmfogyasztó a gyors ingerekre, az állandó érdekességre szomjazik. A digitális forradalom felfalja gyermekeit – és felfalja az alkotót is. Előbb-utóbb, a hárommilliomodik, kliséből létrehozott animáció után maguk a fiatalok fognak ráérezni, mennyire más valóban, küzdelmes stúdiumok és viaskodás során megalkotni valamit.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.