Tudás és moralitás

A szimpóziumot fokozott érdeklődés kísérte, mintegy félezer résztvevő zsúfolásig megtöltötte a Károli Gáspár Református Egyetem Hittudományi Karának dísztermét. A jelenlegi oktatáspolitika tarthatatlanságát, a helyzet komolyságát és fájó aktualitását mutatta, hogy épp a tanácskozással egy időben zajlott a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete által meghirdetett demonstráció a Parlamentnél, ahol az átgondolatlan intézkedések, a közoktatásra szánt pénzek további megnyirbálása és a várható újabb tanárelbocsátások ellen tüntettek…
A KDNP elsődleges célja az erkölcsre, értékekre építő rugalmas iskolarendszer kiépítése. Semjén Zsolt pártelnök bevezetőjében a program filozófiai, ha tetszik teológiai alapjairól szólt. Nevezetesen a keresztény emberképről, a keresztény nézőpontról, amely a liberális és a szocialista-marxista felfogást felülmúlva egyszerre tartja tiszteletben az ember szabadságát és közösségi voltát, társadalmi szinten pedig a kollektivizmussal szemben a szolidaritás fontosságát hangsúlyozza. A „keresztény realizmus” az ember eredendő jóságából indul ki, de számol az áteredő bűn következményeivel is, az iskola tekintetében ezért említi mindig együtt az oktatás mellett a nevelés fontosságát is. Semjén kiemelte: elsődleges törekvésük, hogy a társadalmat az értékek irányába mozdítsák, ami nem egyszerű feladat, hiszen az oktatás ma morális ellenszélben kénytelen hajózni, kiszolgáltatva többek között a kereskedelmi média által közvetített kétes és veszélyes tartalmak következményeinek. Hoffmann Rózsa országgyűlési képviselő a munkacsoportjuk által kidolgozott programfüzet alaptéziseit ismertette. Azzal a szándékkal is, hogy párbeszédre, továbbgondolkodásra, együttműködésre sarkallja a konferencián jelen lévő intézményvezetőket, pedagógusokat és a terület iránt érdeklődőket. Hangsúlyozta, hogy az oktatásügy állami kötelesség, érték- és kultúrateremtő ágazat, amely nem sorolható a piaci alapú szolgáltatások közé. Mintegy órás előadásában Hoffmann Rózsa a tézisgyűjtemény csomópontjaira kívánt rámutatni. Eszerint szorgalmazzák az iskolák szakmai autonómiáját, hogy azok szellemi műhelyként tudjanak működni. Az önállóság azonban nem jelentené a korszerű, objektív, független és segítő ellenőrzés hiányát. A magyar iskola „996-os Szent Márton-hegyi megnyitása óta” mindig is „nevelő iskola” volt. Csak a nevelő iskola alkalmas arra, hogy harmóniát teremtsen az egyén és a közjó érdekei között. A módszer tekintetében a bevált, nemes hagyományok folytatására és a megújulás egyensúlyára törekednének. A program talán legfontosabb eleme, hogy az erkölcsi neveléssel kiegészülő közoktatást, szakképzést, felsőoktatást és felnőttképzést egységes egészként kezelnék, ami – a sehová sem vezető, erőltetett integrációra is válaszul – lehetővé tenné az iskolarendszeren belüli rugalmasságot, átjárhatóságot. – Az eljövendő nemzedékek boldogulása tőlünk függ. Az oktatás és a nevelés emberségünk megalapozása, olyan feladat, amely az iskolában a család munkájával párhuzamosan kell hogy folyjék – fogalmazott Seregély István nyugalmazott egri érsek. A Magyar Katolikus Konferencia volt elnöke önreflexióval, egyfajta számadást is adva, lelkipásztori szempontok alapján, az egyház és a hit oldaláról láttatta az erkölcsi nevelés fontosságát: ami nélkül az oktatás (az életteljességet építő szolgálat) nem tud maradandó értékeket teremteni…

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.