Szerzetesnők a showbizniszben

A zárdától a tehetségkutatóig

A szicíliai származású Cristina Scuccia orsolyita nővér 2014-ben, huszonöt éves korában tűnt fel az olasz The Voice című tehetségkutató show-ban. Alicia Keys amerikai R&B-énekes No one című dalát énekelte, és azonnal továbbjutott. A zsűri megkérdezte tőle, valódi apáca-e, mire ő azt felelte: a legvalódibb. „Miért jött a műsorba?” – hangzott az újabb kérdés, és rá a válasz: „Kaptam egy ajándékot, amit továbbajándékozok.” A nővér Ferenc pápára utalt, aki azt kéri a keresztényektől, hogy lépjenek ki a falak mögül, és menjenek evangelizálni. Cristina nővér az első fellépése óta internetes szenzáció. Attól fogva még inkább, hogy végül megnyerte a tehetségkutatót. A finálé végén, a színpadon hálát adott Istennek, és a közönséggel együtt elmondta a miatyánkot.
Cristina mindig énekes szeretett volna lenni. Bár vallásos családban nőtt fel, kamaszként eltávolodott az egyháztól. Amikor azonban szerepet kapott az orsolyita nővérek centenáriumára készülő musicalben, megérintette őt valami, és nem sokkal később elhatározta: szerzetesnő lesz. A brazíliai São Paulo külvárosában utcagyerekek között töltötte a noviciátust. A huszonhét éves nővér most Milánóban, óvodában és egyetemi kollégiumban szolgál, hittant tanít, segít a plébánián, és énekel a templomban.
Tehetségkutatós szereplése óta kiadta első lemezét, a YouTube-on közzétett dalait több millióan hallgatták meg, és nemrég elvállalt egy színházi szerepet. Rómában tavaly decemberben mutatták be a Whoopi Goldberg főszereplésével híressé vált filmvígjáték, az Apáca-show színpadi változatát, amelyben a nővér a fiatal novíciát alakítja. „A lánynak választania kell a kinti világ és a zárda között. Sok kérdés él benne, de végül úgy dönt, Istennek szenteli az életét. Voltaképp velem is ez történt” – mondja Cristina, aki szerint nincs a világon olyan hely, ahova Jézus üzenete el ne érne. „A színház is egy lehetőség arra, hogy találkozzak az emberekkel, és átadjam nekik az evangélium örömét.” A nővér a szerepért járó jövedelmet brazíliai programjuk támogatására, egy gyerekekből álló együttes megalapítására fordítja.

A szegénykonyhától a főzőshowig

Alicia Torres egy főzőshownak köszönhetően vált ismertté. A harmincéves chicagói ferences szerzetes nővér tavaly év végén nyerte meg a Food Network amerikai tévécsatorna Chopped című műsorát, és tízezer dolláros jutalmát az Angyalok Nagyasszonya Misszió céljaira fordította. A misszió konyhája több száz rászorulót lát el meleg étellel Chicago legszegényebb negyedében. „Általában adományokból főzünk, és teljesen változó, hogy milyen alapanyagokat kapunk – mondja a nővér. – Épp ezért meg kellett tanulnunk a rendelkezésünkre álló hozzávalókból a lehető legfinomabb és legegészségesebb ételt előállítani.” Alicia mellett három másik séf is indult a főzőversenyen, mind szegénykonyhák szakácsai. Megadott időn belül kellett elkészíteniük a lehető legízletesebb ételt egy kosárnyi meglepetés alapanyagból. Az egyik epizódban Alicia előételként maradékokból készített mexikói quesadillát. A mediterrán jellegű főfogás currys pulyka volt édes burgonyával, vagdalttal, vörös áfonyával, kecskesajtos mártással és zöldbabbal. Végül palacsinta következett étcsokoládé-öntettel és vörös áfonyával.
160221_AliciaTorres„Az Úr adta nekem a tehetséget – mondja a nővér –, a konyha az a hely, ahol kreatívan ki tudom fejezni magam.” Reméli, a tévészereplésnek köszönhetően sikerül ráirányítani a figyelmet az éhezésre, és arra, hogy ezt a kis chicagói apácát, aki sohasem járt főzőiskolába, nagy szeretete révén Isten juttatta el erre a megmérettetésre. „Amikor főzök, Jézus szeretetét akarom megosztani az emberekkel” – mondja. Bob Lombardo, az Angyalok Nagyasszonya Misszió vezetője pedig úgy fogalmaz: Alicia szeretete egyértelmű és valóssággal megízlelhető. „Azt hiszem, amikor valaki beleteszi az ételbe azt a bizonyos összetevőt, a szeretetet, valóban finom fogás születik” – mondja. A nővérnek már saját YouTube-csatornája van, ahol videókat oszt meg a rend és a misszió életéről.

A kifutótól a kolostorig

A szép Olalla Oliveros modellként dolgozott. Fotózásokon vett részt, csodás ruhakölteményekben vonult végig a kifutókon, filmekben szerepelt, és tökéletes testét Spanyolország-szerte óriásplakátokon láthatták az emberek. A neves tervezők ruháit azonban néhány éve egy egyszerű kék habitusra cserélte, és belépett a Szent Mihályról elnevezett rendbe. A spanyol lány egy portugáliai zarándokút során tapasztalt, általa földrengésszerűnek nevezett érzés hatására a fatimai Szűz szobránál hozta meg élete döntését, amelyről vonakodik a nyilvánosság előtt beszélni. Mindössze annyit mond: „Jézus sosem téved. Arra kért, hogy kövessem őt, és nem tudtam visszautasítani.”
Olalla nem az első lány, aki otthagyta a kifutót a kolostorért. Amikor tíz évvel ezelőtt eltűnt a nyilvánosság elől, hogy Jézusnak éljen, Amada Rosa Pérez Kolumbia legkeresettebb modellje volt.

160221_AmadaRosaPerezTizen­nyolc évesen belépett egy tornaterembe, ahol megkérdezték tőle, modellkedne-e. Siker, pénz, buli, csillogás – hát persze. Hamarosan szépségversenyeket nyert meg, topmodell és színésznő lett, és többször is teherbe esett. „Azt mondták, ha gyermeket vállalok, véget ér a karrierem – árulja el. – De azt nem mondták, milyen borzalmas következményekkel jár, ha megölöm őket: depresszió, szorongás, rémálmok. S a vágy, hogy magammal is végezzek.” Miután több abortuszon is átesett, Amada a jógában, a reikiben, a feng shui­ban, a tarotban kereste a boldogságot. Majd belépett egy templomba, ahol azt olvasta: „Gyertek hozzám mindnyájan, akik elfáradtatok, s akik terheket hordoztok, megkönnyítlek titeket” (Mt 11,28).
„Mindig kerestem a válaszokat az élet kérdéseire, de a világ nem tudta ezeket megadni nekem – mondja. – Csalódott, elégedetlen, céltalan voltam, és elmerültem a röpke örömökben. Mindig siettem, stresszes voltam, és könnyen dühbe gurultam. Most viszont békében élek, nem vonz a világ, élvezek minden egyes pillanatot, amit az Úr ad nekem. Misére járok, imádkozom a rózsafüzért, és gyakran gyónok.” Amada szerint a modellszakma arról szól, hogy márkák védjegyévé alakítják a nőket. „Belefáradtam abba, hogy a felületesség példája legyek – mondja. – Kiábrándultam a hazugság, a látszat, a hamisság, a képmutatás és a megtévesztés világából. Olyan modell akarok lenni, aki a nők valódi méltóságát reklámozza.”

Elvis Presley-től Istenig

Dolores Hart története valódi hollywoodi tündérmesének indult: 1957-ben, alig húszévesen, a Szeretni téged (Loving you) című filmben megcsókolta a vásznon Elvis Presley-t, s máris ott találta magát a Broadwayn. Újabb filmeket forgatott, például a Kertész Mihály rendezte 1961-es Assisi Szent Ferencben is játszott. Assisi Szent Klárát alakította, aki mindent feladott azért, hogy kövesse Jézust. Miközben a filmet forgatták, találkozott XXIII. János pápával, akinek így mutatkozott be: „Dolores Hart vagyok, a színésznő, aki Klárát játssza.” Mire a pápa: „Nem, te Klára vagy!” Többek között ennek hatására huszonnégy éves korában, pályája csúcsán úgy döntött: szerzetesnő lesz, és bevonult az amerikai Connecticutban lévő bencés Regina Laudis apátságba. „Egyszerűen tudtam, hogy ez Isten akarata” – vallja. Utolsó filmje az 1963-ban készült Gyere, szállj velem (Come fly with me) volt.
160221_Dolores HartDolores nem katolikus családban nevelkedett. Szülei elváltak, amikor hároméves volt, s ő a nagyszüleihez került. Ők íratták be egy katolikus iskolába, de nem a vallás miatt, hanem mert az volt hozzájuk a legközelebb. „Sohasem éreztem, hogy végleg magam mögött hagyom Holly­woodot – meséli. – Azt éreztem, hogy valami sokkal fontosabb felé fordulok, és magammal viszem Hollywoodot.” Amikor szerzetesnő lett, felbontotta az eljegyzését a vőlegényével, egy Los Angeles-i építésszel. A férfi sohasem nősült meg, és rendszeresen látogatta Dolorest, aki a barátai, Paul Newman és Patricia Neal segítségével művészeti iskolát és színházat alapított az apátságban. Előadták a West Side Storyt és a My Fair Ladyt is.
„Korábban nem tudtam, hogyan segíthetnék a fiataloknak megtalálni a hivatásukat, de ezután világossá vált számomra” – meséli. A hetvenhét éves nővér a közösség elöljárója. 2012-ben az életét bemutató, Isten a nagyobb Elvis (God is the bigger Elvis) című dokumentumfilmet Oscar-díjra jelölték, 2013-ban pedig életrajzi könyve jelent meg.

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .