Szerhasználat és spiritualitás (II.)

Az egyén testi, szellemi, közösségi, társadalmi változásai az egyénnek erőpróbát, megmérettetést, újabb és újabb alkalmazkodást jelentenek, a közösség számára viszont a fennmaradás, a túlélés és a gyarapodás ünnepei is egyben. Gennep szerint az átmeneti rítusok megkönnyítik az egyén életében azoknak a kríziseknek a feldolgozását, melyeket a változások idéznek elő, és lassítják a hirtelen átmenetet, valamint kész közösségi formákat, szerepeket bocsátanak az egyén rendelkezésére. Szintén fontos megállapítás, hogy mindezek egyben tartják, együttműködésre késztetik a közösség tagjait, hiszen beágyazódnak abba a spirituális keretbe, hitvilágba, amely a közösség egyik legfontosabb összetartó értéke. A beavatási szertartások, rituálék korokra, földrészekre, kultúrákra, vallásokra (majd egyházakra is), társadalmi formációkra, közösségekre (szubkultúrákra is) jellemzőek. Átalakulásuk, egymásra hatásuk folyamatos, napjainkban is tanulmányozható.


A modernnek, illetve posztmodernnek nevezett korban viszont a multikulturalitás (a kultúrák egymásra hatása) következtében minden összekeveredni látszik. A szekularizáció, a hagyományos vallások és egyházak hatásának csökkenése, a materialista tanok térnyerése is hozzásegített ahhoz, hogy megjelenjen egy újnak tűnő, ám valójában csak a korábbi spirituális és misztikus tanokból esetlegesen válogató megújulás, összefoglaló nevén a New Age, valamint a szekták mérhetetlen hada.

Ebben a bonyolultnak látszó helyzetben tűnik fel a hatvanas években egy új kultúra, a pszichedelikus kultúra, azaz a kábítószerek belső élményeket inspiráló használata. Az LSD kezdetben a pszichoterápiában volt használatos, majd betiltásától kezdve már az úgynevezett ellenkultúra meghatározó szerévé vált. A marihuána kezdeti használatára is az elvárt pszichedelikus (tudatmódosító, tudattágító) hatás volt a jellemző, de az amfetaminok kezdeti, majd tömeges használatában is megjelent ez az igény (az ecstasy hatóanyaga mint „szeretet-molekula”).

Lehet, hogy a szerhasználat élvezeti cikkből újra az átmeneti rítusok kellékévé is vált?

Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..