Szentírás–magyarázat: Tudod, hogy van bocsánat, nincs hiába a bánat Évközi 11. vasárnap – Lk 7,36-8,3

A bűnbocsánat katarzisáig nem tudták eljuttatni. („Lásd, soha, soha senki/ nem mondta, hogy te jó vagy.”) Ha az ember tagadja a rosszat, a bűnt, akkor elveszíti a jót is, amelyhez képest bármit rossznak mondhatnánk. Akkor minden egyenlő súlyú, és ezért súlytalan lesz. II. János Pál pápa írta az Ecclesia in Europa kezdetű körlevelében, hogy a ma sokakat eltöltő rezignáció egyik legfőbb oka, hogy az illető képtelen a bűn beismerésére és a bűnbánatra. Ha az ember tudja azt, hogy van bocsánat, hogy van kiút a bűnből, akkor nincs hiába a bánat. Akkor merjük a bűneinket bűnnek nevezni. A bűnbocsánat átéléséhez szükség van a bűn beismerésére, az e fölötti fájdalom átérzésére. A vasárnapi evangélium egy gyönyörű, katartikus erejű találkozást ír le. Egy bűnös asszony jön Jézushoz, zokogva csókolgatja a lábát. Jézus pedig megbocsátja az asszony bűneit, és ezt mondja Simonnak: „Sok bűne bocsánatot nyert, mert nagyon szeretett” (vagy más fordítás szerint: „ezért nagyon szeret”). Corry T. Boom a II. világháború után sok évvel találkozott egy volt őrrel, aki az egyike volt azoknak, akik a legkegyetlenebbül bántak a lágerben a foglyokkal, többek között ővele is. Megalázta, bántalmazta, gyötörte őket, ahogyan csak tudta. A volt őr döbbenten ismerte föl egykori áldozatát. Néhány hosszú másodperc csend után megtört arccal a kezét nyújtotta felé, és ezt kérdezte: „Megbocsát nekem?” Corry fájdalmat, majdhogynem undort érzett, de mivel keresztény volt, az akaratával mégis parancsolt önmagának. Lassan megfogta a feléje kinyújtott kezet. Ahogyan később elmondta, ebben a pillanatban, mintha áramütés érte volna, hatalmas melegség áradt végig a kezén és az egész testén. Könnyes szemmel mondta: „Megbocsátok neked, testvér.” A bűnbocsánat katarzisának átéléséhez szükség van a bűn beismerésére, az őszinte bűnbánatra is. Ahhoz, hogy a múlt sebein (így Trianon igazságtalanságán vagy a kommunista diktatúra idején elkövetett embertelenségeken, jogfosztáson) túl tudjon lépni egy társadalom, szükség volna a bűn őszinte beismerésére. S ahhoz, hogy egy kisebb közösségben, egy családban a béke helyreálljon, újra őszinte szeretet uralkodjon, szükséges belátni a sértéseket, hibákat.

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .