Manipulálás vagy kommunikáció?

Az egyház küldetése, de joga is, hogy az üdvösség örömhírét eljuttassa az emberekhez, terjessze az evangéliumot. Mai változó világunkban kell Isten szeretetének örök és változatlan üzenetét tolmácsolnia. Ma az emberiség a médiumok hatása alatt áll, melyek között a kereskedelmi csatornák kivétel nélkül mindent megtesznek, hogy az egyház törekvését közömbösítsék, hogy az örömhír ne jusson el az emberek szívéig, ne változtassa meg az életüket. E törekvés rejtőzik a sokat hangoztatott kijelentés mögött is: az egyház ne politizáljon, ne nyilvánítson véleményt közügyekben, maradjon csak a templom falain belül. A médiumok által „megdolgozott” ember pedig könnyen fogad el olyan véleményt, mely nem készteti őt élete megváltoztatására, és felmenti az erkölcs sürgető követelései alól. Az ilyen életnek ugyanakkor törvényszerű következménye a boldogtalanság, a mély depresszió. A kereskedelmi média jellegzetessége, hogy rabul akarja ejteni az embert gondolkodásának befolyásolásával. Észrevétlenül viszi el a nézőt egy valótlan világba. Egy gyerek ebben felnőve hajlamos normálisnak tekinteni a devianciát, emberi csonkaságokat, „átél” több ezer gyilkosságot, természetesnek ismer meg aberrációkat… Mindezek mögött persze az a reklámpiac áll, mely sugallja, hogy a média-boldogság, a reklám-boldogság az anyagiak fogyasztásán, a vásárlás élvezetén alapul. „Vegyél, és boldog leszel!” Az ember észre sem veszi, hogy tudatosan manipulálják, támadássorozatot indítanak a jó ízlés ellen, összemaszatolják, s egyre elmosódottabbá teszik a valós életet. A pénzuralmú média folyamatos agymosása révén fényüket, sőt tartalmukat vesztik azok az erények és eszmények, amelyek egykor hitet, tartást, értelmet adtak az emberek életének. A méltóságától és kultúrájától megfosztott népet pedig testi erőszak nélkül is ki lehet semmizni, le lehet igázni, gyarmati sorban lehet tartani. Az ilyen, súlyosan kiegyensúlyozatlan tájékoztatás következtében azt is világosan látni kell, hogy a választópolgároknak sincs ilyen körülmények között módjuk megalapozott és felelős döntést hozni a választásokon, és akkor végső soron nincs demokrácia sem! A felmerülő gondok orvoslásának eszköze lehet a helyesen használt és működtetett közszolgálati média, mely értékközpontú. Hasonló céllal, missziós szándékkal alapította 2004 tavaszán a püspöki konferencia a Magyar Katolikus Rádiót, amely azóta is óriási szerepet vállal a kulturális és erkölcsi értékek felmutatásában, azok őrzésében. Küldetését csak a napi politikai érdekektől és beavatkozásoktól mentesen, gazdaságilag függetlenül, szakmailag jól képzett és elkötelezett vezetőkkel és munkatársakkal, és egyértelmű szabályok szerint működve képes betölteni. Törekszik felmutatni a világ arcán a szépséget, az emberi kapcsolatokban a morált. Az egyháznak igehirdető tevékenységében iparkodnia kell a megfelelő eszközök professzionális felhasználására. Tanulni kell a média keresztény szakembereitől, akik tudásukkal, munkájukkal az egyház ügyét, vagyis az ember igazi ügyét szolgálják az írott és az elektronikus médiában. Nagy szükség van ilyen szakemberek képzésére is, akik jól ismerik a kommunikáció mesterségét, a ma emberének gondolkodásmódját és értékítéletét, és őszintén, személyesen, a tanúságtevő erejével képesek szólni az igaz értékekről ebben a szavaktól devalvált világban. Ez a tevékenység része az evangelizációnak.