Hasznos szakmát adnak

Azért van szükség az iskolák ilyen típusú együttműködésére, hogy a szakképző iskolák a munkaerő-piaci érdekeknek megfelelően képezzék a fiatalokat. A TISZK-ek célja, hogy regionálisan csak olyan szakmákra képezzék a tanulókat, amelyekkel az adott térségben el tudnak helyezkedni. Magyarország hét régiójában szakképző központok alakultak az önkormányzati és állami fenntartású iskolák számára.

 2005-ben pályázatok segítségével közös képzési központokat építettek, ezzel biztosítva az intézmények olcsóbb működését. 2008-ban összehangolták a régiók szakiskoláinak tevékenységét, hogy ne képezzenek a szükségesnél több szakembert, és piacképes szakmák megszerzésében segítsék a fiatalokat. Az oktatási intézmények a szakképző központokon keresztül kaphattak a munkáltatók által fizetett szakképzési hozzájárulásokból, és pályázatokon is az iskolákat regionális szinten összefogó központok indulhattak a siker reményében.

Az egyházak által fenntartott szakiskolák nem lehettek teljes jogú tagjai az önkormányzati és állami fenntartású központhálózatnak, így anyagi támogatást sem remélhettek tőlük. A katolikus, református és evangélikus egyház vezetői 2008-ban úgy döntöttek, létrehozzák az Országos Egyházi Térségi Integrált Szakképző Központ Szakképzés-szervezési Kiemelkedően Közhasznú Nonprofit Kft.-t. Ezáltal lehetővé vált, hogy a szakképzési hozzájárulás összegéből ők is részesüljenek, és induljanak hazai és uniós pályázatokon. Mára huszonhárom egyházi fenntartó összesen harminchat intézményét fogja össze a központ, amely egységes nevelési elveket érvényesít, differenciált, egyénre szabott képzési környezetet biztosít a tanulók számára, és jól felkészült szakembereket képez.

Az intézmény 2009-ben két európai uniós támogatású pályázaton közel egymilliárd forintot nyert. A pályázatok támogatója a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, a támogatás felhasználásában közreműködő szervezet pedig az ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.

Az összeg felhasználása a végéhez közeledik, ezért az Országos Egyházi TISZK december 2–3-án konferenciát tartott az eredményeikről Kazincbarcikán, a szaléziek által fenntartott oktatási-nevelési intézményben. A támogatást az egyházi szakképző iskolák együttműködésének kiépítésére használták: egységes informatikai rendszer kiépítésére, a TISZK szakmai, közösségi szolgáltatásainak megalapozására és elektronikus tananyagfejlesztésre.

A projektnek alapvetően négy fejlesztési iránya volt: a központ és intézményei modern szakképzési szolgáltatókká váljanak és segítsék a minőségi képzést; kiemelt szerep jusson a nevelésnek, különös figyelmet kapjanak a segítségre szoruló, hátrányos helyzetű és sajátos nevelési igényű tanulók. A tanulók pályaorientációjának, a végzettek nyomon követésének és utókövetésének kidolgozásával, majd bevezetésével emelkedjen a szakképzés színvonala.

A pályázat másik része biztosítja a szakképzés hatékony működését és működtetését, amelyhez – az élethosszig tartó tanulás elvárásainak megfelelően – elengedhetetlen korszerű technikai eszközökkel felszerelt tanműhelyek kialakítása.

A fejlesztés hozzásegít a szakképzett pályakezdők elhelyezkedési mutatóinak javulásához, illetve a gazdaság szereplőivel való új együttműködési programok indításához. A megfogalmazott átfogó célok eléréséhez járul hozzá a tervezett fejlesztési program megvalósítása.

A korszerűbb intézményi tanműhelyek javítják a tanulók munkaerő-piaci esélyeit, illetve a felnőttképzésben is használható tanműhelyek és képzési eszközök erősítik az egész életen át tartó tanulás feltételeit. A fejlesztés öt intézményt érintett: a Don Bosco Általános Iskola Szakiskola, Szakközépiskola és Kollégiumot Kazincbarcikán, a Farkas Edit Gazdasszonyképző Szakiskola és Kollégiumot Keszthelyen, a Kolping Katolikus Szakiskola, Speciális Szakiskola és Kollégiumot Pétfürdőn, a Szent József Katolikus Szakiskola és Speciális Szakiskolát Egyházasgergén és a Szent László Általános Művelődési Központot Baján.