Emberség-misztériumok



A nemzetközi szinten jegyzett rangos fesztiválnak otthont adó Művészetek Palotájában tartott sajtótájékoztatón az intézmény nemrég kinevezett igazgatója, Káel Csaba a különleges koncepciók alapján megvalósuló, világhírű művészeket felvonultató előadásokat a kulturális turizmus szempontjából is értékelte. Horváth Ádám miniszteri biztos megerősítette a Magyar Állami Operaház és a MűPa további stratégiai együttműködését: idén az új Lohengrin-produkcióban és a tavalyi keltezésű Trisztánban közreműködnek az Opera együttesei és szólistái.

Az ötletadó Fischer Ádám – valamennyi előadás karmestere –  élete, pályafutása legfontosabb epizódjai között tartja számon a Budapesti Wagner-napok létrejöttét. Az „intim” hangulatú, kiváló akusztikájú hangversenyteremben a zenére koncentráló, minimál színpadi megoldásokkal pódiumra vitt operák sajátos irányvonalat kijelölve, új alternatívaként jelennek meg a Wagner-játszás történetében. Marton László, a Lohengrin rendezője ebben a közvetlen, izgalmas térben – látványos estét ígérve – gondolja újra a gyilkossággal vádolt Elsa és a megvédésére érkező feddhetetlen hős találkozásának és fenyegetett-megtámadott szerelmének történetét.

 

Az idei fesztivál kiváló vendégművészei közül mindenképpen említést érdemel Christian Franz (Trisztán, Parsifal), Evelyn Herlitzius (Izolda), Camilla Nylund (Elsa), Petra Lang (Ortrud), Eric Halfvarson (Gurnemanz), John Wegner (Klingsor), és különösen nagy várakozás előzi meg a „szereptulajdonos” Waltraud Meier Kundry-alakítását.

A bécsi Staatsoper egyórás Ringje ihlette a „Wagner gyerekeknek” elnevezésű programot, amelynek első – utaztatható és „exportképes” – darabját, A Hattyúlovagot a „kolibris” Novák János rendezésében a Fesztivál Színház tűzi műsorára. A komponálásban is jártas Hamar Zsolt karmester nem egyszerűen zanzásította a Lohengrint, hanem a wagneri elemeket felhasználva, kiszenekarra átírt új daljátékot alkotott. Célja elsősorban az, hogy kedvet csináljon a leendő operabarátoknak az eredeti mű megismeréséhez. Az iskolai környezetben játszódó mese az „osztályharc” során kiközösített lány, az ábrándos Elsa felnőtté válásának szomorú, de felemelő históriája. A családbarát változat iránti érdeklődést mutatja, hogy mindkét előadására hamar elkeltek a jegyek.

Jövőre Hartmut Schörghofer kipróbált Ringje mellett a Tannhäuserrel bővül a Budapesti Wagner-napokon bemutatott zenedrámák sora.